Blog

Pletou se vám pojmy použitelnost a user experience?

Nezoufejte, nejste jediní. Ačkoliv jsou oba pojmy již značně „vousaté“, v prostředí českého webu se stále jedná o relativní novinky. Tuzemské firmy teprve nedávno zjistily, že dělat weby bez přímého kontaktu s uživateli a zaměření na jejich potřeby je jako řídit auto se zavázanýma očima.

Rozlišení obou pojmů je velmi prosté a logické.

Použitelnost je jedním z aspektů, které ovlivňují dojem návštěvníka z práce s webem. User experience (zkráceně UX) pak vyjadřuje samotný zážitek uživatele. Použitelnost je pojem, který sděluje, jak dobře se s něčím pracuje. Dobře použitelný web je přehledný a srozumitelný. Nenutí návštěvníka zbytečně přemýšlet nad tím, jak to autor webu vlastně myslel, a nabízí snadnou cestu k požadovaným informacím.

Použitelnost

Použitelnost webu se skládá z mnoha různých aspektů. Návštěvník musí vždy vědět, na jaké stránce se nachází a kudy může pokračovat dál. Musí mu být jasné, které prvky jsou interaktivní a k jakému účelu slouží. Velmi důležitá je také srozumitelnost textů.

Zajímavé je, že dobrá použitelnost není vidět. Když web správně funguje, uživatel nemyslí na to, jak s ním pracovat, ale pouze na svůj cíl. Použitelnosti si všimne teprve tehdy, když nastane nějaký problém. Například, když mu formulář „vyhubuje“, že některé položky vyplnil špatně. Hledání vlastních chyb často není na místě – na vině je většinou mizerná použitelnost webu.

Dojem uživatele - user experience

Použitelnost je zkrátka velice důležitým kritériem pro práci s webem. Návštěvník, kterého formuláře na webu trestají četnými chybovými hláškami, si jistě neodnese pozitivní dojem. Daleko spíš z webu odejde a zkusí štěstí tam, kde na něj nejsou zlí. A již se nevrátí. Nebudete tak mít druhou šanci pro nápravu pošramocené reputace.

Zážitek návštěvníka nicméně ovlivňuje i řada dalších věcí. Mimo jiné například:

  • Grafika. S krásným webem se pracuje daleko příjemněji. Člověk mu dokonce ochotně odpustí nějaké ty chybky, pokud na ně narazí.
  • Rychlost. Nikomu se nechce čekat na načtení stránky dlouhé vteřiny.
  • Kvalita obsahu a nabízeného zboží nebo služeb.
  • Důvěryhodnost. Pokud lidé nevěří tomu, co tvrdíte, těžko u vás nakoupí. Přesvědčit je pomohou například ohlasy dalších zákazníků.
  • Jazyk, kterým na ně mluvíte. Škrobené neosobité texty ve stylu nebo pravopisné chyby nejsou cestou k úspěchu. Mluvte s lidmi lidskou řečí, web je váš elektronický obchodní zástupce.

Dobrý dojem z vašeho webu a z vaší firmy nevzniká náhodou. K dispozici máte širokou sadu technik, které vám pomohou ke spokojeným návštěvníkům. Není to žádná magie, stačí se pořádně zamyslet nad tím, čeho vlastně chcete dosáhnout.

Pomocí výzkumných nástrojů a metod zjistíte, co si o vás lidé myslí a co od vás očekávají. Správnými postupy při návrhu spolehlivě dojdete k designu, který bude lidem vyhovovat. A důkladným testováním a průběžným vyhodnocováním fungování webu najdete a napravíte všechny nepříjemné nedostatky.

8. 3. 2012 Adam Fendrych
#UX
Napište nám
×
Zanechte nám vzkaz. Ozveme se vám zpět.
Abychom vás mohli dovést až na vrchol, potřebujeme využívat soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte.
souhlasím
×
Logo Dobrý web
se mění na
Logo Sherpas
pokračovat na web
Naše školící aktivity nadále zůstávají pod
značkou Dobrý web.