Blog

Testování použitelnosti webu na World Usability Day

Ve čtvrtek 8. listopadu v Praze proběhl Světový den použitelnosti, neboli World Usability Day, letos na téma "Poznejte své uživatele". Dobrý web v rámci odpoledního programu uspořádal workshop uživatelského testování použitelnosti webu. Sezení vedl Adam Fendrych, konzultant Dobrého webu a odborník na použitelnost.

Náplní workshopu byly především praktické rady pro uživatelské testování použitelnosti webu. Zde je krátké shrnutí.

Proč testovat svůj web

Navrhnout web tak, aby byl přehledný a snadno použitelný, je paradoxně velmi těžké. I pokud máte na tomto poli bohaté zkušenosti a zabýváte se uživatelským prožitkem intenzivně, nemůžete dát ruku do ohně za to, že nově navržené řešení bude uživatelům vyhovovat. Každý web je jiný a jiné jsou i potřeby uživatelů, které chce oslovit. Ve hře je mnoho faktorů a to, co na jednom projektu funguje výborně, může na jiném návštěvnky mást.

Proto by každý, kdo se zabývá použitelností, měl dbát na ověřování svých myšlenek v praxi. Otestovat navržené řešení v reálu není známkou toho, že své práci nerozumíte, právě naopak. Moudrý člověk nevěří ve vlastní neomylnost.

Vidět, jak uživatelé s webem pracují, je vždy zajímavá zkušenost. Pokaždé se podaří odhalit problémy, které by tvůrce webu ani při sebelepším zkoumání nenapadly – chybí mu patřičný odstup i specifické vlastnosti různých cílových skupin.

Jak testování vypadá

Uživatelské testování použitelnosti webu může mít mnoho podob. Neexistuje žádný univerzální návod, jak je provádět.

Můžete v obýváku posadit sestru před počítač a ukázat jí svůj web. Stejně tak lze testování provést na pečlivě vybraném vzorku uživatelů po důkladné vstupní analýze, provést rozbor výsledků, opravit zjištěné problémy, testovat znovu, prezetovat výsledky managementu, sestříhat videozáznam… Záleží jen na vašich cílech, potřebách a také finančních možnostech.

Existuje několik obecných zásad, jichž je dobré se při testování držet:

  • 5 až 8 testerů vám pomůže odhalit naprostou většinu problémů.
  • Tester nesmí být nervózní. Musí vědět, že testujete web, nikoliv jeho.
  • Pomůže i klidné prostředí a uvolněná atmosféra.
  • Průběh sezení je dobré zaznamenávat pro pozdější rozbor. Postačí ale i dobře vedené poznámky.
  • Úkoly, které testeři plní, by měly odpovídat typickým potřebám cílových skupin webu.
  • Pokud tester neví, kudy dál a web by v reálu opustil, přejděte k jinému úkolu.

Jak vypadá testování v podání Dobrého webu, si můžete prohlédnout díky unikátní případové studii usertestingu NAVRCHOLU.cz.

I my se samozřejmě přizpůsobujeme konkrétním podmínkám a potřebám klienta a podoba a průběh testování se často více či méně liší. Jedno však zůstává stejné – cíl testování, kterým je zlepšení použitelnosti webu.

Pokud si chcete vyzkoušet testování z pohledu uživatele, pak by vám mohla zajímat možnost přihlášení do naší databáze testerů, z níž čerpáme při výběru uživatelů dle požadovaných charakteristik. Stačí vyplnit krátký formulář.

Další zdroje a odkazy

14. 11. 2007 Ilona Podlahová
Napište nám
×
Zanechte nám vzkaz. Ozveme se vám zpět.
Abychom vás mohli dovést až na vrchol, potřebujeme využívat soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte.
souhlasím
×
Logo Dobrý web
se mění na
Logo Sherpas
pokračovat na web
Naše školící aktivity nadále zůstávají pod
značkou Dobrý web.