Blog

Copy vs. UX?

V posledních letech se stále častěji můžeme potkat s pojmem microcopy nebo také UX copy. Stále častěji se také stává, že copywriter je součástí UX týmů. Toto spojení nevychází z rozmaru, ale z potřeby dělat kvalitní a srozumitelné weby.

Copy a Design jdou ruku v ruce a uživatel je konzumuje současně. Proto je nutné, aby práce na nich probíhala společně. Když totiž nebudou ladit a zapadat do sebe, nebude konečný výsledek tak dobrý, jak by být mohl.


Co je microcopy?

Hlavním úkolem microcopy je provést uživatele webem, srozumitelně mu sdělit informace, které potřebuje a udržet web konzistentní.


Jako microcopy můžeme označit veškeré texty, které se objeví na webu nebo doprovází zákazníka na jeho cestě. Texty menu, CTA tlačítka, chybové hlášky, nápovědy, podmínky, instrukce během nákupu, notifikace, transakční e-maily, navigační prvky nebo informace pro uživatele. Vzhledem k povaze se jedná o velmi krátké texty, které musí být maximálně výstižné a srozumitelné.


Jak se liší od „běžného“ copy?

Právě svou potřebou stručnosti a výstižnosti se microcopy vymyká textům, které copywriteři běžně píší. Není problém za poměrně krátký čas napsat blogový příspěvek, scénář k videu, redakční obsah, produktový popisek nebo post na sociální sítě. Ve všech těchto případech máte téměř neomezený prostor, který vám při tvorbě microcopy zkrátka chybí. O to více času musíte věnovat přípravě a pochopení produktu. Dále musíte počítat také s tím, že budete jednotlivé texty přepisovat a přepisovat, než zapadnou přesně na svá místa.


Co se může stát, když bude vaše microcopy špatné?

Největším problémem je to, že bude web nesrozumitelný. Uživatel nebude vědět, kam má jít, co dělat a s největší pravděpodobností z webu odejde. Nesrozumitelným se může stát web, například když vyberete komunikační styl, který není pro vaše uživatele blízký. Nebo se rozhodnete, že budete až příliš originální, i to může to vést k problémům se srozumitelností. To samé platí i o metaforách, pokud to s nimi přeženete, může se vám snadno stát, že se zákazník ztratí.


Spolupráce, spolupráce, spolupráce

Jak zaznělo v úvodu, UX design a copy by si neměly překážet, ale měly by spolupracovat a navzájem se respektovat. Přebytek textů totiž špatné UX neskryje, ale dobré texty pomohou dobrému UX stát se perfektním.


Spolupráce UX designéra s copywriterem je především o konzultacích a diskuzi. Každý může mít na věc svůj názor, ale ten je v konečném výsledku vedlejší. Tím jediným názorem, na kterém záleží, je názor uživatelů.


Čím více informací bude mít copywriter na začátku projektu k dispozici, tím lépe může připravovat texty. V ideálním případě by měl být u projektu od začátku, získá tak lepší představu o tom, jak má web mluvit. Už ve fázi prototypu je dobré používat místo slepých textů texty vytvořené na míru. Vy i váš klient se lépe zorientujete v zákaznické cestě a představíte si konečnou podobu webu. A ve výsledku vám to ušetří spoustu času.


Tvorba webu je práce týmová, a tak je zapotřebí, aby šla jednotlivá ega stranou. Jedině tak můžete dojít k výsledku, s kterým budete spokojeni vy, váš klient a hlavně uživatelé.



22. 5. 2018 Kristýna Horová
Napište nám
×
Zanechte nám vzkaz. Ozveme se vám zpět.
Abychom vás mohli dovést až na vrchol, potřebujeme využívat soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte.
souhlasím