Blog

Podle čeho Google řadí výsledky vyhledávání?

V SEO je obecně známý fakt, že Google využívá pro hodnocení stránek více než 200 hodnotících faktorů. To znamená, že na pozici vašeho webu ve vyhledávání má vliv přes 200 různých prvků. 

Faktory lze pro zjednodušení dělit do různých společných skupin. Jsou to:

  • Faktory na úrovni domény
  • Faktory na úrovni stránek
  • Faktory kolem odkazů
  • Faktory navázané na chování uživatelů
  • Faktory navázané na brand
  • Spam faktory

Zdroj: backlinko.com

Z těch jednotlivých faktorů jsou důležité například title stránky, čisté, krátké a jasné URL adresy, rychlost načítání nebo responzivita. Naopak zcela zapomeňte na meta značku Keywords, na nějakou hustotu klíčových slov v obsahu, počet slov na stránce, nebo například na to, že vám v organickém vyhledávání pomůže založení kampaní v Google Ads. To jsou nesmysly. Pokud si pro zajímavost chcete většinu hodnotících faktorů projít, navíc v češtině, najdete interaktivní seznamv Collabim Akademii.

Pokud se vám to zdá hodně, tak vězte, že každá stránka vašeho webu je hodnocena zvlášť, přičemž i web jako celek má své vlastní hodnocení. Ani zde s komplikovaností ještě nekončíme. Tyto faktory mají totiž různé váhy, které se však mění podle typu vyhledávacího dotazu. Abychom složitosti takového systému dali korunu, je nutné si říct, že algoritmy, na kterých vyhledávání a hodnocení stránek stojí, se vyvíjí téměř každý den a dnešní váhy u konkrétního typu dotazu už mohou vypadat jinak, než ty včerejší. Pokud se vám z toho točí hlava a připadá vám vyhledávání i celé SEO tímto nepřehledné a neuchopitelné, pak je ten pocit na místě. Ale nezoufejte, je z toho cesta ven.


10 hlavních oblastí pro úspěch v SEO (Zdroj: mangools.com)

Nějakých 95 % faktorů vás nemusí totiž vůbec zajímat. Minimálně ne v jejich detailu. To důležité pro vás, jako majitele či správce webu, je těchto 5 oblastí, na které se zaměřit pro dlouhodobý úspěch ve vyhledávání:

Technický stav webu

Jde o základ pro web, jako jsou stavební základy důležité pro stavbu. Na technickém řešení stojí a padá váš web, tedy jeho použitelnost i obsah. Držte se zásady mít rychlý web s jednoduchou navigační a jasnou informační strukturou. Nekomplikujte uživatelům ani vyhledávačům průchod webem. Důležitý obsah nabízejte blíž, ten méně důležitý dál. Pomáhejte si interním prolinkováním, které poslouží jako most mezi souvisejícím obsahem, smysluplně používejte soubory robots a sitemap.

2 hlavní faktory

Chcete-li mít na paměti nějaké vyhledávací faktory, pak si zapamatujte tyto dva: obsah a odkazy. Zpravidla jsou tyto faktory alfou a omegou toho, jak si povedete ve vyhledávání. Snažte se na webu mít pro uživatele relevantní, užitečný a originální obsah a odkazy získávejte z relevantních míst, smysluplnými spolupracemi, příležitostně je doplňte o odkazy kupované, ale rovněž smysluplné.

Search intent

Google se snaží rozpoznat tzv. vyhledávací záměr uživatele. Snaží se tedy zjistit, co uživatel pod vyhledávacím dotazem skutečně hledá. Pomocí sledování chování uživatele (návrat z webu do vyhledávání, úprava vyhledávacího dotazu, klikání na našeptávač či související hledání apod.) s přibývajícím množstvím hledání čím dál více chápe záměr a umí na první odpověď lépe a lépe svými výsledky odpovědět. Stejně tak byste se měli o rozluštění vyhledávacího záměru, tedy „search intent“, snažit i vy. Čím lépe pak obsahem na svém webu odpovíte uživateli na jeho záměr, tím vyšší šanci na úspěch ve vyhledávání budete mít.

UX first

Špatné UX znamená špatné SEO. Přístup UX first platí pro zobrazení na mobilních zařízeních a v praxi znamená, že byste uživateli neměli komplikovat cestu k obsahu. A to jak přemírou reklamy, která překrývá hlavní obsah, tak například zbytečnými pop-up okny. Výjimku mají samozřejmě legislativní pop-up okna jako ověření věku, nebo cookie lišty.

Mobile first

V roce 2018 začal Google používat Mobile-first index a v září 2020 dokončil jeho aplikaci napříč celým světem a všemi weby. Google sice netvrdí, že jde o povinnost, ale z praxe doporučuji mít web použitelný na mobilních zařízeních, tedy přinejmenším ho mít responzivní. Pak je také na místě kontrolovat, jak váš obsah například na mobilu vypadá, jak se na něm stránka poskládá, co případě udělá s odkazy, s obrázky a jak rychle se načítá.

20. 10. 2020 Milan Zeman
Napište nám
×
Zanechte nám vzkaz. Ozveme se vám zpět.
Vážení přátelé, v této nelehké době se snaží každý pomáhat, jak umí. V Sherpas jsme se rozhodli po dobu krize nabídnout firmám zdarma zpracování manažerského online dashboardu pro dokonalý přehled návratnosti investic do digitálních kanálů. Více informací o dashboardu.
dashboard zdarma
×