Když chcete oslovit lidi a přitáhnout pozornost, musíte být na sociálních sítích. Když chcete oslovit mladé lidi, musíte být na Instagramu a musíte vytvářet Insta Stories! Nebo vám bude stačit Facebook se svými příběhy? To záleží…
Důležitost Instagramu jako komunikačního kanálu pro firmy nezadržitelně stoupá. A to především u firem, které cílí na mladé publikum. Mladí hojně odcházejí z Facebooku a následkem toho populace jejich uživatelů stárne. Na Instagram se však přesouvají i bývalí uživatelé Snapchatu. Tento vývoj tedy vedl k tomu, že se Instagram svým uživatelům začal přizpůsobovat.
Zdroj: Kantar CZ/ Slideshare
Na Instagram se lidé chodí především bavit a když chcete, aby vás sledovali a měli rádi, musíte jim zábavu nabídnout. Velkou oblibu si mezi uživateli získali Instagram Stories, které Instagram spustil v roce 2016. Sice to nebyl původní nápad – první s nimi o pět let dříve přišel Snapchat, ale na to se uživatelé neptají. Svůj boj o mladé uživatele nevzdal ani Facebook a s vlastními Stories přišel v roce 2017.
Insta Stories nabízí možnost přidávat filtry, samolepky, text, GIFy, krátká videa a další. Na Instagramu můžete "zmínit" další osobu ve svém příběhu pomocí symbolu @. Pořadí příběhů nemusí být nutně chronologické, protože je určeno algoritmem. Příběh mohou vaši přátelé sledovat 24 hodin, ale je zde i možnost si ho uložit. Oproti přesvědčení, že fotky na Instagramu musí být v TOP kvalitě, ve Stories se oceňuje spontaneita a nedokonalost se odpouští.
Třetina českých uživatelů Instagramu využívá Instagram Stories. Zdroj: Kantar CZ/ Slideshare
Facebook Stories funguje obdobně, ale je obohaceno o masky, rámečky, interaktivní filtry nebo reaktivní efekty, jako je sněžení ve videích či obrázcích. Facebook Stories původně figurovaly v Messengeru. Jejich výhodou je, že je můžete vkládat k událostem, tudíž je uvidí lidé, kteří se zúčastnili, a je tu větší pravděpodobnost zapojení. Obliba příběhů není na Facebooku tak vysoká jako na Instagramu. Pro uživatele Facebooku, kteří neznají Stories z Instagramu nebo Snapchatu zkrátka nejsou přirozené.
Dobrá zpráva je, že pro reklamní účely můžete využívat jak Insta Stories, tak i Facebook Stories. (Snapchat vzhledem k jeho vývoji nyní ponecháme stranou.)
Reklama v Insta Stories se zobrazuje na celé obrazovce a běží po dobu 15 sekund, sponzorované fotografie běží po dobu 5 sekund. Oba formáty se přehrávají mezi jednotlivými příběhy a jsou se zvukem, pokud je to potřeba. Na Facebooku je situace obdobná, jen se reklamy nepřehrávají se zvukem.
Pro využívání Stories je důležité se rozhodnout, která platforma je pro vás a vaši značku nejvhodnější. Zamyslete se nad hodnotami a cíli značky, nad věkovou kategorií, kterou chcete oslovit a v neposlední řadě také nad tím, jaké funkce se vám líbí a jak zapadají do vaší obsahové strategie.
V každém případě, ale pamatujte na to, že váš obsah musí vždy ladit s identitou značky, pokud uživatele ucítí, že něco není v pořádku, přijdete o ně.
Pokud se chcete o Stories dozvědět více, doporučujeme seminář Instagram Stories. Televizní vysílání (nejen) pro mladé s Danielem Dočekalem.
Za výsledky ručíme naší odměnou