Blog

Redesign s Google Webmaster Tools – 6 přehledů, které nesmíte vynechat

Google Webmaster Tools je jedinečný zdroj klíčových informací během a hlavně po skončení procesu tvorby nového webu. Následujících šest přehledů byste rozhodně neměli v nástroji Google Webmaster Tools vynechat.

1. Přístupnost nového webu pro Googlebota

Programátor může zapomenout odstranit ze souboru robots.txt (domena.cz/robots.txt) příkaz, který nepovoluje robotům přístup na některé stránky. Zkontrolujeme tedy obsah souboru a ověříme, do jakých URL existují omezení přístupů (příkaz disallow). Pokud si nejsme jisti, můžeme pro konkrétní URL provést test:

Příkaz zakazující přístup do adresáře /služby:

  • User-agent: *
  • Disallow: /služby

Kde URL otestuji: GWT >> ZDRAVÍ >> BLOKOVANÉ ADRESY URL

Pro konkrétní URL můžeme provést test, zda má Googlebot na tuto URL přístup.

Pro konkrétní URL můžeme provést test, zda má Googlebot na tuto URL přístup.

Nápověda Google: Blokování nebo odebrání stránek pomocí souboru robots.txt.

2. Nový soubor sitemap.xml

Googlebota je třeba upozornit, aby co nejrychleji zaregistroval změny, které ve struktuře webu nastaly. Zabráníme tomu, aby vyhledávač při procházení některé stránky vynechal. Odkaz na nový soubor sitemap.xml jednoduše odešleme pomocí připraveného formuláře.

Kde soubor odešlu: GWT >> OPTIMALIZACE >> SOUBORY SITEMAP

Obrázek: Aktuální soubor sitemap.xml otestujeme pomocí formuláře.


Aktuální soubor sitemap.xml otestujeme pomocí formuláře.

Nápověda Google: Odeslání souborů Sitemap.

3. Chybové stránky

Chyba nastává, když se Googlebotu nepodaří stránku úspěšně projít. Takové stránky vyhledávač nemůže zobrazit mezi výsledky vyhledávání. Pokud počet chyb po spuštění webu výrazně narostl, nejčastější důvody bývají:

  • Problém s přesměrováním původních URL
  • Chybové stránky 404 nevrací chybový kód 404
  • Problém s dostupností webu, souboru robots.txt nebo DNS serveru

Kde kontroluji chyby: GWT >> ZDRAVÍ >> CHYBY PROCHÁZENÍ

Můžeme sledovat chyby, na které Googlebot narazil při procházení webu.


Můžeme sledovat chyby, na které Googlebot narazil při procházení webu.

Nápověda Google: Chyby procházení.

4. Stav indexu

Našim cílem je, aby počet indexovaných stránek byl co nejvyšší. Náhlé nárůsty a poklesy mohou značit, že má web problémy s konfigurací, přesměrováním nebo zabezpečením. Po spuštění webu proto sledujme výkyvy v počtu indexovaných a procházených stránek. Pokud by počet indexovaných stránek výrazněji klesl, Googlebot může mít problém s přístupem do některých částí webu nebo může existovat problém na straně serveru.

Kde kontroluji index: GWT >> ZDRAVÍ >> STAV INDEXU

Křivka ukazuje roční vývoj počtu zaindexovaných stránek.


Křivka ukazuje roční vývoj počtu zaindexovaných stránek.

Nápověda Google: Stav indexu.

5. Titulky a meta description

Obsahu tagu title (titulek) přikládají roboti (Googlu i Seznamu) při procházení stránek velký význam. Změna v jeho obsahu může být důvodem k poklesu pozic. Meta description pak ovlivňuje míru prokliku (CTR). Nejdůležitější požadavky na jejich obsah jsou unikátnost, věcnost a délka. Rozhraní Webmaster Tools nás upozorní na problémy s duplicitami a délkou. V přehledu lze najít i konkrétní URL, kde k těmto nedostatkům došlo.

Kde kontroluji titulek a meta tag: GWT >> OPTIMALIZACE >> VYLEPŠENÍ KÓDU HTML

Upozornění na některé chyby v obsahu značek <title> a „description“.


Upozornění na některé chyby v obsahu značek

a „description“.<br class="_remove" /></p>

Nápovědě Google: Název a popis stránek.

6. Změna domény

Pokud nahlásíme změnu domény, v indexu Googlu značně urychlíme aktualizaci URL. Po přesměrování starého webu, vybereme ze seznamu ověřených domén cílovou doménu, na kterou byl web přesunut.

Kde nahlásím změnu domény: GWT >> KONFIGURACE >> ZMĚNA ADRESY

Pokud změníme při redesignu doménu, můžeme to nahlásit přímo vyhledávači.


Pokud změníme při redesignu doménu, můžeme to nahlásit přímo vyhledávači.

Nápovědě Google: Informujte Google, pokud svoje webové stránky přesunete.

Závěr

Sledování uvedených přehledů je klíčové nejen při redesignu, ale při jakémkoliv větším zásahu do fungování webu.

Příkladem mohou být tyto změny:

  • Změna hostingu.
  • Změna CMS.
  • Změna URL adres (např. domény).
  • Změna v informační architektuře.
  • Změna obsahu.
  • Změna grafiky.

Všechny tyto změny mají přímý vliv na výkon webu v přirozených výsledcích vyhledávání.

29. 10. 2012 Tomáš Pospíšil
Napište nám
×
Zanechte nám vzkaz. Ozveme se vám zpět.
Abychom vás mohli dovést až na vrchol, potřebujeme využívat soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte.
souhlasím
×
LOGO DW NEW
se mění na
Page 1
pokračovat na web
Naše školící aktivity nadále zůstávají pod
značkou Dobrý web.
Fyziku neoklamete!
Pokud s námi budete chtít jít nahoru, otočte telefon zpět na výšku.