Blog

SEOrestart 2016 aneb SEO neumírá, jen se mění…

Událost SEO restart 2016 přinesla dávku nových informací, náhledů, rad a inspirace a probíhala s dynamikou správně nabité moderní odborné konference. Pokud bych měl shrnout odkaz letošního setkání do jedné věty, zněla by jednoznačně takto:

"SEO neumírá, jen se radikálně mění"

 

Úvodní keynote Honzy Tichého z Medio Interactive byl skvělý start. Honza je excelentní řečník a díky jeho úvodu nabrala konference svižné tempo. Provedl nás retrospektivně historií — SEO kdysi a SEO dnes. Kdysi byl v hlavní roli zdrojový kód, dnes míříme svoji pozornost spíše na druhou stranu obrazovky. Pohřbili jsme společně PageRank, který si užil jen 2 roky dospělosti a přivítali RankBrain, o kterém později hovořil Adam Ježek.

Osvěžili jsme si fakt, že SEO není o vyhledávačích, ale o uživatelích. Stručně nám Honza vysvětlil, že je nutné rozeznávat Search engine a Fulltextový vyhledávač, přičemž první zmíněný by měl při zadaném dotazu vrátit co nejrelevantnější odpověď, nikoliv pouze dodat výsledky shodující se se zněním dotazu jako v případě fulltextu. Zkrátka byl keynote jedna perla za druhou a shrnul bych jej do jakési zjednodušené definice —”v SEO jde o obecnou nalezitelnost, tedy o to, aby vás uživatelé našli, když vás hledají.” (parafrázován Jan Tichý)

 

Personalizované vyhledávání

Marek Prokop nás přišel svým tématem utěšit a začal již názvem prezentace “Personalizované vyhledávání není strašák, ale příležitost”. Nejdříve nám ukázal pár čísel, například, že letos v listopadu to bude 11 let, co začal Google personalizovat, nebo že 70% uživatelů Googlu dostává silně personalizované výsledky. Zde jsou další moje poznámky z přednášky Marka Prokopa:

  • Místní zákazníci jsou nízko visící ovoce!
  • Dostaňte na váš web uživatele dřív, než pro něj bude obchodně důležitý, a dejte jim dobrý důvod se vracet
  • Jsou-li komerční dotazy past, informační dotazy jsou drobky k ní
  • Nerozdělovat komerční a informační obsah na více webů
  • “Vygooglete si mě” je nový linkbuilding

Klíčovka ve světě NOT PROVIDED

Každý on-line specialista zná černou googlovskou díru vyhledávacích dotazů NOT PROVIDED. Jan Tichý se nám ve své prezentaci pokusil vysvětlit jiný náhled na tuto problematiku, ve kterém vlastně tyto dotazy vůbec nepotřebujeme.

Neřešte klíčová slova, ale témata!

Toto bylo hlavní heslo jeho prezentace a message toho, co nám chtěl sdělit. V jeho pohledu jde o to dívat se na vyhledávání ne jako na jednotlivé “kusy” klíčových slov, ale jako na uskupení do tematických celků, kde už je vlastně důležité hlavně poznat téma, o které je zájem, nikoliv každé klíčové slovo, protože k těm se už podle témat dopátráme jinak. Podkladem mu byl fakt, že “na dotaz (klíčové slovo), odpovídáme vstupní stránkou (tématem)”. V celém tomto náhledu na věc by měla být nápomocna integrace Search Console do Google Analytics. Přestože jsou někteří odborníci proti, osobně s tímto pohledem v zásadě souhlasím. Ačkoliv s ním nejde pracovat ve 100 % případů, často smysl naopak jako jediný dává.

 

Dostaňte se do hlavy Google

PageRank je mrtvý, přivítejme RankBrain. Přesněji, RankBrain je již asi půl roku “mezi námi” a více o něm pověděl Adam Ježek. Nejedná se pouze o klasický update algoritmu, ale o jeho novou nadstavbu. Jde o umělou inteligenci, která využívá strojové učení a má velký vliv na zobrazené výsledky vyhledávání v SERPu. Z nejdůležitějšího bych zmínil:

  • Google zpracovává 3 miliardy dotazů denně
  • RankBrain je 3. nejdůležitější faktor v řazení výsledků vyhledávání (tedy je v pořadí hned po obsahu a zpětných odkazech)
  • Je ve své práci o 10% lepší než člověk
  • RankBrain vyhodnocuje například rychlost načítání webu, použitelnost webu, dále chování uživatele — jakou dobu strávil na webu, zda se vrátil k vyhledávání, kam klikl apod.
Výsledkem je pro nás v podstatě potvrzení pohledu na věc, kterou vysvětloval Honza Tichý, a to dívat se na stránky a weby jako na témata, dále psát obsahově komplexní texty, dbát na použitelnost webu (UX, rychlost) a také myslet na všechny uživatele — myšleno na všechna zařízení (desktop, mobil, tablet). Responzivní design je tedy základem pro moderní web (a brzy také pro vůbec dohledatelný web).

Další nabitý obsah

Mimo již zmíněné účinkující vystoupili i další s hodnotnými poznatky a radami:

Pavel Ungr nám poradil jak na přechod na HTTPS bez propadu u Seznamu pomocí případové studie, kterou osobně považuji ze všech případovek, které zazněly, za nejpřínosnější.

Michal Krutiš, rovněž s případovkou, nám ukázal, jak zvýšili na webu nejremeslnici.cz návštěvnost z organicu o třetinu.

Michal Voják představil projekt Accelerated Mobile Pages, neboli zkráceně AMP, který pomůže rapidně zvýšit rychlost načítání obsahu stránek zpravodajských webů, informačních webů, blogů apod. Zatím tato technologie v ČR bohužel ale není dostupná.

Otec Collabimu, Jirka Koutný, nám poradil jak “svléct konkurenci do naha”, urychlit analýzu KS, představil nový produkt SERPO a jako dárek nám poskytl asi půl milionu klíčových slov Heureky.

Michal Kůra poradil nejlepší postupy jak cílit vícejazyčné weby. Prakticky zaměřená prezentace s konkrétními ukázkami.

Karel Lyčka prezentoval o velmi zajímavém SEO mobilních aplikací a ASO (app store optimization). Radil jak zařídit, aby vyhledávač indexoval stránky samotných aplikací.

Roman Dušek ze Seznam.cz nastínil budoucí směr vývoje českého vyhledávače. Na programu je především pochopení významu zadaného dotazu — rozpoznání domény, geografické části či jazyka v dotazu apod.

Fulltextový tým Seznam.cz na závěr odpovídal na dotazy a zaznělo několik zajímavých informací:

  • V ideálním případě bychom se měli ještě letos dočkat Webmaster tools od Seznamu
  • Rychlost načítání webu má vliv především na reindexaci
  • Zpětné odkazy nemají na hodnocení webu vliv (dle Seznamu za ně není webmaster zodpovědný)

Většinu prezentací najdete zde.

"SEO reflektuje sílu značky” (Jan Tichý)

 
23. 6. 2016 Milan Zeman
Napište nám
×
Zanechte nám vzkaz. Ozveme se vám zpět.
Abychom vás mohli dovést až na vrchol, potřebujeme využívat soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte.
souhlasím
×
LOGO DW NEW
se mění na
Page 1
pokračovat na web
Naše školící aktivity nadále zůstávají pod
značkou Dobrý web.
Fyziku neoklamete!
Pokud s námi budete chtít jít nahoru, otočte telefon zpět na výšku.