Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
PPC

Sklik 1. - Proč inzerovat, založení účtu a fakturace

Sklik je nejvýznamnější česká inzertní síť, fungující na modelu PPC (platba za proklik). Těsné spojení s předním vyhledávačem Seznam.cz zajišťuje obrovský zásah uživatelů českého Internetu. Kdo chce být na českém Internetu vidět, nemůže Seznam opomenout. V tomto seriálu si probereme možnosti Skliku, a naučíme se základní práce a dovednosti k vytváření reklam v jeho rozhraní. V úvodním díle se podíváme na důvody, proč v Skliku inzerovat, vytvoříme účet a naučíme se dobíjet kredit.

Anna Marie Dostálová
12.4.2011

Kde se inzeráty z Skliku zobrazují

Když uživatel zadá do vyhledávání na Seznamu a přidružených službách (Firmy.cz, Zboží.cz aj.) dotaz, který odpovídá tzv. klíčovým slovům, (výrazy, které popisují naši nabídku), zobrazí se mu náš inzerát. Inzeráty reklamního systému Sklik se na Seznamu zobrazují v záložkách Internet, Firmy, Zboží, Obrázky, Videa a Encyklopedie (obr. 1). Narazíme na ně také ve službě Sbazar a Smobil.

Obr 1


Obr. 1 - Příklad umístění reklamy Skliku

Inzeráty Skliku zobrazují také partnerské weby inzertní sítě. Najdeme mezi nimi velmi navštěvované weby jako Novinky.cz, Super.cz nebo zájmové portály jako Sport.cz nebo Sfinance.

Proč inzerovat na Skliku

Sklik umožňuje rychlou a snadnou inzerci, která funguje na principu PPC – anglicky pay per click, tedy platby za proklik. To znamená, že za danou reklamu platíte pouze tehdy, když inzerát přivede návštěvníka (proklikne se) na vaši webovou prezentaci.

Na portálu Seznam.cz se denně realizuje přes 15.000.000 vyhledávání. Je tedy nanejvýš pravděpodobné, že váš inzerát uvidí mnoho lidí a následně zavítají na vaše webové stránky.

Váš inzerát se zobrazí pouze těm uživatelům, kteří do vyhledávače zadali dotaz, který odpovídá inzertnímu slovu z PPC systému, tzv. klíčovému slovu. Například uživateli, který vyhledával „rozvážka jídel v Praze“ nabídne Sklik inzerát s upoutávkou na vaši nabídku rozvozu pizzy v Praze. Klíčová slova si stanovujete sami s ohledem na obor, ve kterém se pohybujete, a předběžný průzkum. (Například je dobré zamyslet se nad tím, jak lidé naši službu hledají, jak ji laicky nazývají. O průzkumu klíčových slov si řekněme více v dalších dílech seriálu.)

Tento způsob reklamy patří mezi jeden z nejefektivnějších. Hlavní předností PPC je možnost přesného cílení na uživatele Internetu – vidí vás ten potenciální zákazník, který o vaše produkty či služby skutečně stojí.

Nespornou výhodou je, že neplatíte žádný aktivační ani paušální poplatek a rozpočet vašich kampaní máte plně pod kontrolou. Statistiky o útratách vašich reklam jsou k dispozici prakticky v reálném čase (s asi hodinovým zpožděním).
PPC reklama umožňuje, na rozdíl od klasických forem inzerce, velmi pružně reagovat na potřeby trhu (např. spustit novou kampaň nebo inzerát, vztahující se k novince).

Inzeráty Skliku se zobrazují vedle a nad výsledky přirozeného vyhledávání (obr. 1). Jsou tak dobrou alternativou k optimalizaci stránek pro vyhledávače – pokud se neumisťujeme na danou frázi na první straně přirozených výsledků vyhledávání, stále může být náš odkaz uveden na výrazném místě mezi placenými inzeráty. Ze zkušenosti navíc mnoho uživatelů nedokáže rozlišit mezi placenými odkazy a přirozenými výsledky vyhledávání a klikají právě na placené inzeráty.
K inzerování na Skliku nás mohou vést i jiné důvody. Pokud se na dotazy, které jsou pro náš byznys důležité, umisťujeme na prvních místech ve vyhledávání, stále můžeme chtít využít PPC inzerce. Například proto, že v ní máme plnou kontrolu nad textem inzerátu, což v běžném vyhledávání není vždycky možné – vyhledávač zobrazuje úryvky z naší stránky na základě vlastního výběru.

Podstatnou výhodou PPC reklamy je její výborná měřitelnost. Například majitel eshopu se může přesně dozvědět, na kterou z jeho reklam lidé nejvíce klikali, co si u něj následně objednali a co zadávali do vyhledávače. Analýza těchto dat (tzv. webová analytika) umožňuje kampaně dále zpřesňovat a zvyšovat jejich výkon.

U optimalizace kampaní nejspíše využijeme služeb specializovaných agentur. Tyto činnosti jsou časově náročné a vyžadují hlubší know-how, než jaké si klade za cíl předat tento úvodní seriál. Ve velmi konkurenčních segmentech trhu se bývá obtížné zviditelnit bez pomoci specialistů (které většinou využívá i vaše konkurence). Pokud je váš obor spíše okrajový, může vám náš seriál a trochu praxe stačit k tomu, abyste zúročili potenciál PPC reklamy pro svůj eshop.

Založení účtu Skliku

Abyste mohli využívat služby Skliku, je nutné mít založený emailový účet na Seznam.cz. V této části se tedy zaměříme na založení účtu pro ty z vás, kteří jej ještě nemají a neví si rady. Přejděte na adresu http://registrace.seznam.cz. Vyberte si unikátní uživatelské jméno. Systém vás hned pod zadávacím polem informuje, zda je vámi zadané uživatelské jméno již obsazené, či nikoliv. Pro případ, že budete jednou správu PPC kampaní někomu předávat, a pro přehlednost, bývá vhodné pojmenovat účet např. sklik-jmenovasehoeshopu nebo ppc-jmenovasehoeshopu.

Všechny ostatní položky jsou intuitivní. Nezapomeňte souhlasit s podmínkami používání služeb Seznam.cz, které je ale dobré si nejprve pročíst. Z hlediska PPC pro nás bude důležitá spíše Nápověda Skliku, zejména nepovolený obsah – určité zboží a služby nelze na Skliku inzerovat.

Přihlášení do Skliku

Přejděte na http://www.sklik.cz a na úvodní stránce (viz Obr. 2) se přihlaste pod svým zaregistrovaným uživatelským jménem a heslem.

Obr. 2 - Přihlášení do Skliku


Obr. 2 - Přihlášení do Skliku

Po úplně prvním přihlášení se do Skliku si systém vyžádá váš souhlas s dalšími smluvními podmínkami, vztahujících se tentokrát přímo ke službě Sklik. Po přečtení nezapomeňte vyjádřit váš souhlas s podmínkami, a to zaškrtnutím políčka „smluvní podmínky přijímám“.

Tím se dostáváme do rozhraní reklamního systému Sklik (obr. 3). Naším prvním krokem zde budenastavení fakturace a dobití kreditu, abychom mohli vytvořit naše první kampaně.

Obr


Obr. 3 - Rozhraní systému Sklik. Hlavní nabídka a informace o účtu.

Jak se platí za Sklik

Platby za služby Seznam.cz, a tedy i za reklamy Skliku se provádí přes tzv. Seznam peněženku. Seznam peněženka je určená pro úhrady plateb za služby společnosti Seznam.cz a.s. (Sreality.cz a další).

Platí se dopředu. Přes Peněženku si dobijete kredit, který slouží k zobrazování vašich reklam a odečítá se v reálném čase. Ve chvíli, kdy bude vyčerpán, vaše reklamy se přestanou zobrazovat. Aktuální výši kreditu uvidíme v pravém horním rohu obrazovky Skliku (Obr. 4). V tuto chvíli zde vidíme výzvu „Registrovat do Peněženky“, přejdeme proto na odkaz a přihlásíme se do Peněženky se stejnými přihlašovacími údaji, jaké jsme zvolili do Skliku.

Obr. 4 – Výše kreditu v rozhraní a upozornění na nízký kredit


Obr. 4 – Výše kreditu v rozhraní a upozornění na nízký kredit

Po přihlášení na vás opět čeká čtení licenčního ujednání. Vyjádřete souhlas kliknutím na tlačítko „Souhlasím“. Po té se dostáváme do rozhraní Seznam peněženky (obr. 5)

Obr. 5 - Rozhraní peněženky


Obr. 5 - Rozhraní peněženky

V položce “Nastavení“ je automaticky přednastaveno, že dostáváte zjednodušené daňové doklady a informace o změnách v peněžence vám budou zasílány 1x měsíčně na emailovou adresu, kterou se do Skliku přihlašujete. Vy si ale přejete být včas informováni o tom, že vám dochází kredit. Klikněte v “Nastavení“ na “Změnit“ (obr. 6).

Zde je na místě upozornit, že v závislosti na tom, jaké budou denní útraty vašich kampaní (většinou několik desítek až stovek korun), je vhodné upozornění nastavit tak, aby přišlo s dostatečným předstihem. Například pokud náš denní rozpočet (útrata) kampaní jsou okolo 200 Kč, je vhodné nastavit upozornění na pokles kreditu už při výši zbývajícího kreditu 1000 Kč, protože nám tyto peníze vystačí jen asi na 5 dní.

Také je třeba myslet na čas, potřebný k připsání vaší platby, pokud zvolíte možnost převodem na účet. Pro potřeby dobití kreditu můžeme v Peněžence využít službu Mpeníze, online platbu kartou (doporučujeme) nebo platbu pomocí SMS (nedoporučujeme). Pro ty, kdo raději komunikují s lidmi, nabízí Seznam i možnost komunikovat prostřednictvím vašeho marketingového poradce (pokud například máte placený zápis na Firmy.cz).

Pokud podnikáte, budete vyžadovat faktury, které uplatníte jako daňově odečitatelný náklad. Pro tuto možnost se musíte tzv. autorizovat (poskytnout o sobě osobní údaje). Klikněte na odkaz “autorizovat“ (Obr. 6) a na následující stránce vyplňte požadované údaje. Ověření vašich údajů typicky proběhne do druhého dne.

Obr. 6 - Nastavení peněženky


Obr. 6 - Nastavení peněženky

Dobití kreditu

Přejdeme do položky “dobití kreditu“, kde máte pro Sklik na výběr dvě možnosti. „Chci to podrobně“ (pro právnické osoby) nebo „Chci to jednoduše“ (pro nepodnikatele, drobné živnostníky apod.) Po autorizaci se volba změní na „Chci fakturu“ a „Nechci fakturu“. Faktury lze platit převodem na účet nebo platební kartou. Pokud fakturu nechcete, může využít platbu prostřednictvím Mpeněz nebo smskou.

Příští díl

V příštím díle prozkoumáme rozhraní Skliku a založíme naši první reklamní kampaň.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál