Blog

Hodí se vám PPC automatika?

PPC reklama ve vyhledávačích je dnes samozřejmou součástí internetového marketingu a pro e-shopy to platí dvojnásob. Chcete-li z reklamy ve vyhledávání dostat maximum, možná právě pro vás je určen dnešní newsletter. Zkusím vám totiž popsat, jak přivádět na váš web velmi dobře cílenou návštěvnost, a to ve velkém objemu a za minimální náklady.

Jak to funguje?

Na první pohled se něco takového zdá obtížné, až nerealizovatelné, ve skutečnosti nejde o nijak velkou vědu. Vytvářet ručně reklamy na každý z tisíce produktů je samozřejmě nemyslitelné – časově náročné a nerentabilní.

Proč ale nevyužít databázi produktů z vašeho obchodu a nenechat z ní kampaně sestavit automaticky? Většina PPC systémů má možnost importu, Google AdWords disponuje dokonce rozhraním (AdWords API), které je pro tyto účely navržené.

Zbývá už jen si (nechat) vytvořit nástroj, který podle názvů výrobků vygeneruje kombinace klíčových slov a rozdělí je do sestav – například tak, aby každá reklamní sestava představovala jeden produkt. Například pro fotoaparát Canon EOS 350D vygeneruje reklamní sestavu, která bude obsahovat kombinace klíčových slov, jako například:

  • Canon EOS 350 D,
  • Canon EOS 350,
  • Canon EOS 350D,
  • EOS 350D,
  • Canon 350D,
  • atd. + žádoucí typy shody a případně i varianty bez diakritiky.

Další možností je nechat tvorbu a správu produktových kampaní na agentuře, která pro vás vše potřebné zařídí.

Přínosy

Pojďme se podívat, co vše můžete od produktových kampaní očekávat:

  • Vysoká návštěvnost – jistě jste slyšeli o tzv. long tail efektu, kdy obecná a hodně hledaná slova tvoří jen zlomek celkové návštěvnosti. Produktové kampaně vám pomohou tento long-tail využít a dostat z potenciální návštěvnosti maximum.
  • Vysoký konverzní poměr – u lidí hledajících konkrétní produkt, kteří se z kampaně dostanou na konkrétní stránku výrobku, bude mnohem vyšší šance, že uskuteční objednávku. Konverzní poměr u produktových kampaní může být i 2× vyšší než u kampaní na obecná klíčová slova.
  • Nízké náklady na konverzi – jelikož budete mít pro každý produkt samostatnou sestavu a inzerát vytvořený podle názvu produktu, dosáhne taková reklama velmi vysoké míry prokliku. Cena za proklik bude tedy velmi nízká a v kombinaci s vysokým konverzním poměrem se náklady na konverzi minimalizují.

Hodí se vždycky?

Aby takto automaticky generované kampaně mohly fungovat, je třeba mít na zřeteli 2 věci:

  • E-shop musí mít široký sortiment, aby se automatické generování kampaní vyplatilo.
  • Názvy produktů musí být vyhledávané, což někdy vylučuje už samotný charakter sortimentu – u B2B e-shopu, který prodává například kancelářské potřeby, asi produktové kampaně příliš fungovat nebudou, naproti tomu k prodeji elektroniky mohou posloužit velmi dobře. Není třeba (a dokonce to není ani žádoucí), aby ve vygenerovaných kampaních byly hodně hledané produkty – těm je vždy třeba věnovat se samostatně. Důležité je, aby všechny produkty dohromady dokázaly přivést z vyhledávání velký objem návštěvnosti.

Na co si dát pozor

Až budete produktové kampaně plánovat, pravděpodobně vyvstane několik problémů, které je třeba vyřešit:

  • Jak vytvářet kombinace klíčových slov – neexistuje univerzální rada, jak klíčová slova kombinovat, vždy záleží na sortimentu a na tom, co lidé hledají. Pokud ale tvorbu kombinací dostatečně nepromyslíte, může se stát, že:
    • Budete mít v produktové kampani velmi obecná slova, která by si zasloužila zvláštní péči (např. „fotoaparát“), případně slova naprosto nerelevantní („na“), což může efektivitu kampaně snížit.
    • Kombinace budou naopak příliš konkrétní a připravíte se o velkou část návštěvnosti.
  • Jak udržovat kampaně aktuální – podle toho, jak se mění sortiment, musí se měnit i kampaně – promyslete, jak budete řešit, když se určité produkty přestanou prodávat, a jak zajistíte přidávání nových. Nejjednodušší možností je pravidelné přeimportování celé databáze. Od věci ale není ani přímé napojení na e-shop.
  • Vymyslet fungující inzeráty – texty inzerátů musí být psané na jednu stranu dostatečně univerzálně, aby byly relevantní pro větší skupinu produktů a na druhou stranu musí být samozřejmě dostatečně relevantní k vyhledávanému dotazu. Pomoci s tímto Vám může dynamické doplňování klíčových slov. Základem ale je takové rozdělení kampaní, které předpokládá pro každý produkt samostatnou reklamní sestavu.

Zkuste to!

Předstihněte svou konkurenci a začněte ve vyhledávačích inzerovat všechny své produkty. Podívejte se na sortiment vašeho e-shopu a poté na klíčová slova, za která v kampaních utrácíte – možná jsou automaticky generované kampaně řešením právě pro vás!

1. 7. 2009 Přemysl Žák
Napište nám
×
Zanechte nám vzkaz. Ozveme se vám zpět.
Abychom vás mohli dovést až na vrchol, potřebujeme využívat soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte.
souhlasím
×
Logo Dobrý web
se mění na
Logo Sherpas
pokračovat na web
Naše školící aktivity nadále zůstávají pod
značkou Dobrý web.