Blog

Základy práce s Google Analytics – 4. díl

Google Analytics je velmi užitečným pomocníkem při měření návratnosti prostředků, které jste do internetové reklamy investovali, nabízí totiž možnost měření tzv. konverzí. To jsou vámi definované body, kterých chcete, aby návštěvníci webu dosáhli, například objednávka zboží či žádost o kontakt. Jak vše správně nastavit se dočtete v dnešním díle seriálu.

Měření konverzí

Vedle zjišťování běžných údajů o pohybu a charakteru návštěvníků je měření konverzí pro mnohé nejzajímavější funkcí Google Analytics, neboť vám napoví, jak je na tom vaše webová prezentace z hlediska obchodní úspěšnosti. Zaslouží si vlastní článek, protože je třeba nejprve správně nastavit některé její parametry.

V případě komerčních webů konverze nastane, když se z návštěvníka vašich stránek stane zákazník, nebo-li náklady, které jste do získání návštěvníka investovali, se promění v zisk. Podíl uskutečněných konverzí vůči celkové návštěvnosti se nazývá konverzní poměr.

Abyste poznali, že nastala, je potřeba určit akci, která znamená uskutečnění konverze. Často jde o zaslání objednávky zboží, může jí být i vyplnění kontaktního formuláře či registraci uživatele. Tuto akci pak definujete jako jeden z cílů v Google Analytics a služba dokáže změřit, kolik z Vašich návštěvníků jej splnilo. Dozvíte se také, jak se právě oni na váš web dostali a zjistíte tak, které reklamní kampaně či jaká klíčová slova vám přinášejí největší zisk.

Všechna potřebná nastavení se provádí ve Správci (proklik přes ozubené kolo vlevo dole) v sekci Cíle.

 

Určení a nastavení cílů

V nastavení cíle nyní zvolit červeným tlačítkem Nový cíl a zobrazení se tabulka, která vás nastavením cíle provede.


Vyberete jednu šablonu cíle podle toho, co cíl bude měřit.


Poté si vyberete typ cíle. Např. doba trvání, ale nejčastěji to bude první varianta cíl. A cíl si také pojmenujete.


V posledním kroku pak zvolíte jaká je definice cíle. Např. uživatel navštívil u vás na web podstránku, která obsahuje frázi „kontakt“. Jak je vidět na obrázku výše. To znamená, že do tohoto cíle by se nyní započítali všichni, kdo navštíví na vašem webu jakoukoliv podstránku, která v URL adrese obsahuje frázi „kontakt“.

Volitelně můžete zadat i hodnotu cíle (finanční přínos pro vás), pokud ji znáte, ale to se spíše hodí u klasických konverzí z e-shopu než u těchto cílů. Více si o tom povíme v dalším díle. Případně můžete přidat tzv. trychtýř, ale to se jedná o pokročilou metodu měření a začátečníkům toto nastavovat nedoporučuji.

Každopádně pokud trychtýř nastavíte, tak Google Analytics vám umožní určit jednotlivé kroky vedoucí k cíli a sledovat, během kterých odpadne nejvíce potenciálních zákazníků. Na základě těchto informací pak lze zlepšovat navigační strukturu a použitelnost webu.

V tomto kroku můžeme ještě ověřit funkčnost cíle a poté kliknete na Uložit. Cílů můžete vytvořit desítky, sám jsem zatím nenarazil na limit v počtu cílů.

 

Sledování výsledků jednotlivých cílů

Nyní je třeba jen opět počkat, až Google Analytics nashromáždí potřebná data – obvykle má maximálně jednodenní zpoždění – a někteří z návštěvníků dosáhnou stanoveného cíle. Údaje se pak projeví ve většině statistik, které systém vyhodnocuje.

Pro další výstupy sledování konverzí klikněte v levém menu na Konverze a poté na Cíle a dále na Přehled.


Nyní víme, jak cíle nastavit a sledovat. Abychom dokázali snadno říci, zda web vrací investované peníze, můžeme v Google Analytics měřit, kolik finančních prostředků jsme prostřednictvím konverzí z e-shopu získali. Jak na to se naučíme v příštím díle seriálu.

16. 12. 2020 Jan Křelina
Napište nám
×
Zanechte nám vzkaz. Ozveme se vám zpět.

Nejsilnější garance výkonu vašeho online marketingu na trhu

Za výsledky ručíme naší odměnou

Více o službě
×