Blog

Základy práce s Google Analytics – 5. díl

Od měření cílů, které jsme probrali v minulém díle seriálu, je jen krůček ke sledování konverzí a zisku, který vám z nich plyne. O tom, jak toho v systému Google Analytics dosáhnout, pojednává dnešní pokračování.

Měření hodnoty konverzí a nastavení pro on-line obchod

Pokud nastavíte, jakou hodnotu pro vás jedna uskutečněná konverze má, můžete pak v systému jednoduše sledovat své zisky. Máte dvě možnosti, jak konverzi vyčíslit. První, jednodušší, je v nastavení konverze prostě zadat zisk, který vám jeho dosažení přinese. To se hodí, pokud máte cílů jen několik a jejich hodnota se příliš nemění, například si zákazník objedná čištění oken a vy víte, že díky tomu vyděláte 2 000 Kč.

Druhý případ se týká webů, například internetových obchodů, kde je cena zboží proměnlivá a sortiment rozsáhlý, tím pádem se liší i profit, který každá transakce přináší. Řešením je dynamické zadávání hodnoty konverze přímo v kódu podle ceny produktu.

Aby Google Analytics dokázal tyto údaje sledovat, je potřeba v nastavení profilu ve Správci (dostanete se tam přes ozubené kolo vlevo dole) zapnout Nastavení elektronického obchodu.

 

Aby bylo možné shromažďovat data elektronického obchodu z vašeho webu, je třeba na stránky přidat kód JavaScriptu, který zajistí odesílání dat o transakcích a produktech do služby Analytics. Pro více informací a s prosbou o samotné nastavení se ideálně obraťte na správce vašeho webu, programátora.

Na vaše stránky je třeba přidat níže uvedený kód. Konkrétní údaje pro váš web je třeba upravit skutečnými údaji. Zde v kódu je pouze modelový příklad, který slouží hlavně k tomu, abyste viděli, jaké údaje musíte Google Analytics případně poskytnout.

gtag('event', 'purchase', {
  "transaction_id": "24.031608523954162",
  "affiliation": "Google online store",
  "value": 23.07,
  "currency": "USD",
  "tax": 1.24,
  "shipping": 0,
  "items": [
    {
      "id": "P12345",
      "name": "Android Warhol T-Shirt",
      "list_name": "Search Results",
      "brand": "Google",
      "category": "Apparel/T-Shirts",
      "variant": "Black",
      "list_position": 1,
      "quantity": 2,
      "price": '2.0'
    },
    {
      "id": "P67890",
      "name": "Flame challenge TShirt",
      "list_name": "Search Results",
      "brand": "MyBrand",
      "category": "Apparel/T-Shirts",
      "variant": "Red",
      "list_position": 2,
      "quantity": 1,
      "price": '3.0'
    }
  ]
});

Jednotlivé položky pak nahraďte (včetně hranatých závorek) skutečným údaji. Výsledek by mohl vypadat například takto:

Význam jednotlivých vkládaných polí:

  • [transaction_id] – ID objednávky v objednávkovém systému
  • [affiliation] – označení affiliate partnera (nepovinné)
  • [value] – celková cena objednávky včetně DPH a poštovného
  • [currency] – mezinárodní kód pro měnu. Pro českou korunu je to CZK.
  • [tax] – výše DPH.
  • [shipping] – výše poštovného bez DPH
  • [ID] – ID objednaného zboží v objednávkovém systému
  • [Name] – název objednaného zboží
  • [category] – název kategorie, kam patří (pokud do více kategorií, uvést jen jednu)
  • [variant] – varianta objednaného produktu
  • [price] – jednotková cena zboží bez DPH
  • [quantity] – počet objednaných kusů

V levém menu poté najdete sekci Konverze, dále zvolíte Elektronický obchod a Přehled. Zde se objeví obchodní výsledky uskutečněných transakcí. Co můžete z jednotlivých položek vyčíst?


Uvidíte zde celkový počet transakcí, jejich hodnotu. Dále průměrnou hodnotu objednávky za zvolené období a také konverzní poměr vašeho e-shopu v procentech. Ten udává kolik lidí, z celkového počtu návštěvníků webu, si něco objednalo.


V levém menu si pak můžete zvolit další podrobnější přehledy. Např. chování nakupujících vám může ukázat, v jakém kroku nákupního košíku lidé nejčastěji odchází.


Uvidíte zde také výkon jednotlivých položek ve vašem e-shopu (Výkon produktu) nebo dokonce zde uvidíte výsledky i za jednotlivé objednávky, které jste na e-shopu měli. Stačí si kliknout na přehled Výkon prodeje.

Pokud si chcete zobrazit počet transakcí a jejich hodnotu za jednotlivé akviziční zdroje, tak i zde pro to je velmi užitečný přehled. Budete tak velmi rychle a přehledně vědět, zda u vás více nakupují lidé z reklamy na Facebooku nebo na Googlu, nebo z neplaceného vyhledávání případně z různých odkazujících zdrojů (např. e-mailing) nebo z přímé návštěvy.

Pro zobrazení tohoto reportu v levém menu klikněte na Akvizice, dále na Veškerá návštěvnost a potom na Zdroj/médium. V jednotlivých řádcích poté ve sloupcích po pravé straně uvidíte požadované údaje a hodnoty. Zde si také můžete zobrazit výkon jednotlivých cílů, které jsme nastavovali v minulém díle.

 

Tím jsme zakončili část věnovanou sledování zisků a on-line obchodování. V posledním díle se podíváme na několik pokročilých nastavení Google Analytics.

 

22. 12. 2020 Jan Křelina
Napište nám
×
Zanechte nám vzkaz. Ozveme se vám zpět.