Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
UX

Co ovlivňuje použitelnost výsledků vyhledávání

V lednu letošního roku uveřejnil Microsoft zajímavou studii, v rámci které zkoumal vliv různých faktorů na použitelnost výsledků vyhledávání. Výzkum byl proveden na výsledcích vyhledávání vyhledávače MSN ve výchozím nastavení – tedy pro 10 výsledků na stránku.

Luboš Plotěný
12.4.2011

Uživatelé postupně plnili úkoly s cílem vyhledat specifické informace. Obecně byly úkoly rozděleny do dvou skupin:

  • Navigační úkoly – např. „Najděte titulní stránku oficiálního webu mistrovství světa 2006 ve fotbale“ (mezi výsledky vyhledávání se vždy nacházel jediný správný odkaz).

  • Informační úkoly – např. „Zjistěte jakou rozlohu má ZOO v Oklahoma City“ (mezi výsledky vyhledávání byl vždy jeden nejvhodnější odkaz).

Cílem výzkumu bylo například zjistit, jaký vliv mají na rychlost a správnost splnění jednotlivých úkolů následující faktory:

  • pozice cílového odkazu na stránce s výsledky vyhledávání,
  • délka popisku,
  • typ úkolu.

A výsledky?

Dozvíte se například, že:

  • Použití delších popisků výrazně zvyšuje úspěšnost při plnění informačních úkolů a zároveň snižuje čas potřebný k jejich splnění.

  • Bez ohledu na to, na který z odkazů uživatel na stránce s výsledky vyhledávání klikne (zda na první, druhý či desátý), si většinou prohlédne minimálně první 3 až 4 odkazy.

  • Dříve než se uživatelé rozhodnou upravit vyhledávací dotaz, prohlédnou si obvykle alespoň 8 odkazů na stránce s výsledky vyhledávání.

  • Uživatelé při rozhodování o vhodnosti či nevhodnosti odkazu berou v úvahu i URL adresu webu.

Mnohem více se dočtete v dokumentu Eye tracking in MSN Search: Investigating snippet length, target position and task types (formát PDF, 658 kB, anglicky).

V kontextu s minulým příspěvkem Oční kamera na testování webů a souvisejícími komentáři může být zajímavé, že jako základní metodu v rámci tohoto výzkumu použil Microsoft právě eye-tracking – tedy využití oční kamery.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál