Blog

Základy práce s Google AdWords 1. díl

Přinášíme Vám již 4. seriál, tentokrát zaměřený na reklamní systém Google AdWords, jehož obsahem bude především probrání možností tohoto systému a základních činností a dovedností k vytváření reklam v jeho rozhraní. V prvním díle si v Google AdWords založíme účet a vytvoříme naši první reklamu.

Založení účtu Google AdWords

Program Google AdWords najdete na adrese adwords.google.com, kde se můžete kliknutím na tlačítko „zaregistrujte se“ přihlásit do systému a založit svůj nový účet. Z této stránky se také později budete ke svému účtu přihlašovat.

Titulní stránka Google AdWords

Obr. 1 -

Titulní stránka Google AdWords

Při registraci máte na výběr dva typy účtů – začátečnická verze a standardní verze. Začátečnická verze je oproti standardní zjednodušená na nutné minimum tak, abyste byli schopni kampaně vytvořit, ale nerozptylovaly vás pokročilejší funkce. Pokud zvolíte začátečnickou verzi, můžete ji na standardní kdykoliv změnit. V dalším textu budeme předpokládat, že jste zvolili standardní verzi. Přes tlačítko „pokračovat“ se dostanete na další kroky registrace.

Výběr verze programu Google AdWords při registraci

Obr. 2 -

Výběr verze programu Google AdWords při registraci

Kroky registrace

Abyste se zaregistrovali, je třeba vytvořit nejdříve první reklamu. V několika krocích budete vybírat nastavení této reklamy. Může vás to trochu zaskočit, když se systémem začínáte a ještě ani nemáte naplánováno, jak reklamy budou vypadat, ale nedejte se odradit. Nastavenou reklamu můžete kdykoliv změnit a vůbec ji nemusíte po zadání hned spustit, takže i když vyplníte jen tak, aby bylo vyplněno, vůbec nic se nestane.

Zacílení zákazníků

V tomto kroku budete specifikovat své zákazníky – podle jazyka a podle lokality. Z připraveného seznamu vyberte jazyk, kterým vaši zákazníci hovoří. Reklamy se budou zobrazovat jen těm uživatelům, kteří mají prohlížeč nastavený pro ten jazyk, který vyberete. Pokud cílíte jen na česky mluvící, vyberte češtinu.

Lokalitu vybíráte podle toho, jak moc ji chcete specifikovat, vyberete buď země a teritoria (pokud chcete kampaň cílit na konkrétní státy), regiony a města (pokud chcete být ještě konkrétnější) nebo přizpůsobené (kde si sami určíte geografickou oblast, ve které se má inzerát zobrazovat). Konkrétnější cílení nefunguje pro všechny lokality, takže pokud chcete nabízet své zboží či služby jen v ČR nebo SR, budete muset nabízet po celé republice, konkrétní města nezacílíte. Pokud byste chtěli cílit reklamu třeba na USA, pak už to možné je.

Zacílení zákazníka podle jazyka a lokality

Obr. 3 -

Zacílení zákazníka podle jazyka a lokality

V dalším kroku pak vyberete konkrétní lokalitu, tedy např. konkrétní stát. Pokud jste např. eshop prodávající jen v ČR, je ideálním nastavením vybrat jako zemi ČR. Jazyk pak můžete zvolit český nebo i „všechny jazyky“ (v takovém případě se reklama zobrazí člověku v ČR, který má v prohlížeči nastavenou např. angličtinu). Pokud byste naopak zvolili „všechny země“ a jazyk český, reklama se pak může zobrazovat i Čechovi, který je právě v cizině.

Zacílení zákazníka podle země a teritoria

Obr. 4 -

Zacílení zákazníka podle země a teritoria

Vytvoření reklamy

Reklamní text v Google AdWords má vždy 4 řádky:

  • Nadpis (25 znaků) – text, který funguje jako odkaz na vaší stránku; z celého inzerátu bývá nejvýraznější, takže by měl obsahovat hlavní sdělení – tedy např. co nabízíte.
  • 1. řádek popisu a 2. řádek popisu (35 znaků každý) – dva řádky textu, které blíže popisují vaší nabídku.
  • Viditelná adresa URL (35 znaků) – adresa, která bude v inzerátu vidět; doména se musí shodovat s cílovou doménou, případná část URL za lomítkem již ne.
  • Cílová adresa URL (1024 znaků) – skutečná adresa, na kterou se po kliknutí návštěvník má dostat; v inzerátu se nikde nezobrazuje.
Vytvoření inzerátu

Obr. 5 -

Vytvoření inzerátu

Výběr klíčových slov

V tomto kroku je třeba určit klíčová slova – když uživatel bude vyhledávačem hledat tato klíčová slova, má se zobrazit inzerát. Vybraná slova, na která inzerujeme se s dotazem mohou shodovat různě moc, aby se inzerát zobrazil, existují 4 typy shody:

  • Přesná shoda – zapisuje se s hranatými závorkami: [klíčové slovo]; přesná shoda znamená, že inzerát se zobrazí pouze v případě, že uživatel zadá do vyhledávače slovo nebo frázi, které se naprosto přesně shoduje s naším klíčovým slovem.
  • frázová shoda – zapisuje se uvozovkami: „klíčové slovo“; frázová shoda znamená, že dotaz uživatele může obsahovat navíc ještě další slova, které v našem slovu nejsou; další slova mohou být před nebo za naší frázi, musí být zachováno pořadí slov ve frázi.
  • volná shoda – zapisuje se samostatně: klíčové slovo; při zápisu volnou shodou se inzerát zobrazí pokud uživatel zadá do vyhledávače jakoukoli frázi, která obsahuje naše klíčové slovo; někdy se může inzerát zobrazit i např. pro typické překlepy.
  • vylučující shoda – zapisuje se s mínusem: -klíčové slovo; vylučující shodu využijete v případě kdy naopak nechcete, aby se při hledání nějakého klíčového slova váš inzerát zobrazil.
Zadání klíčových slov

Obr. 6 -

Zadání klíčových slov

Nastavení ceny

V tomto kroku zvolíte měnu, denní rozpočet a ceny za proklik.

Volba měny je důležitý krok – měnu, ve které budete za reklamu platit, zvolíte jen jednou a později již nepůjde změnit. K dispozici je množství světových měn, ale i česká a slovenská koruna.

Denní rozpočet – zde si určíte, kolik chcete za den maximálně utratit, systém Google AdWords se pak postará, abyste nastavený rozpočet nepřesáhli.

Maximální cena za proklik – kolik jste maximálně ochotni zaplatit za prokliky na zadaná klíčová slova. Skutečná cena, kterou zaplatíte, bude vždy menší nebo rovná té, kterou určíte.

Určení měny, rozpočtu a maximální ceny za klik

Obr. 7 -

Určení měny, rozpočtu a maximální ceny za klik

Kontrola účtu

Nyní se vám všechny zadané údaje zobrazí na jednom místě. Máte ještě možnost je upravit.

Kontrola zadaných údajů

Obr. 8 -

Kontrola zadaných údajů

Registrační údaje

Do účtu AdWords se budete přihlašovat pomocí emailové adresy. Pro jednu emailovou adresu může existovat pouze jeden účet AdWords. Pokud již máte vytvořený Google Account pro jiné služby Google (Gmail, AdSense, apod.) můžete jej použít. V opačném případě zadáte email nový a vytvoříte si k němu heslo.

Dokončení registrace

Obr. 9 -

Dokončení registrace

Přihlášení do účtu

Účet je vytvořen, přihlásíte se na stránce adwords.google.com zadáním emailu a hesla, které jste si určili.

Nový účet Google AdWords

Obr. 10 -

Nový účet Google AdWords

V účtu vidíte:

V pravé horní části stránky najdete odkazy Nápověda, Kontakt a Odhlášení. Najdete tu také své zákaznické číslo.

Na zelené liště vidíte tři záložky:

  • Správa kampaní – pod touto záložkou najdete přehled kampaní, užitečné nástroje a možnost sledování konverzí.
  • Přehledy – zde najdete centrum přehledů a možnost vytvořit přehled, můžete tak získat detailní statistiky účtu přesně podle svých preferencí.
  • Můj účet – obsahuje přehled fakturace, nastavení fakturace, možnost udělit přístupy jiným uživatelům a další Možnosti účtu.

Příští díl

V příštím díle si ukážeme, jak aktivovat založený účet, a podíváme se na možnosti nastavení kampaní.

26. 11. 2007 Ilona Podlahová
Napište nám
×
Zanechte nám vzkaz. Ozveme se vám zpět.
Abychom vás mohli dovést až na vrchol, potřebujeme využívat soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte.
souhlasím