Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Digitální marketing
Utility

Google o nás ví víc, než jsme si mysleli

Tento měsíc se Google ocitl v centru nemilé pozornosti poté, co odhalil informace o tom, kolik uživatelských dat prostřednictvím prohlížeče Chrome a aplikací Google sbírají. Stalo se tak na popud společnosti Apple, která vloni prohlásila, že vývojáři aplikací musejí zveřejnit informace o množství shromažďovaných uživatelských dat. Google nakonec neměl na výběr a šel s pravdou ven.

Tomáš Magula
31.3.2021
Zdroj: DuckDuckGo

Ve srovnání s prohlížečem DuckDuckGo, konkurentem Chrome a který je druhým nejstahovanějším mobilním prohlížečem v USA, je zjevné, že Google sbírá mnohem více osobních dat.


DuckDuckGo se prezentuje jako vyhledávač, který neukládá vyhledávaný obsah, neregistruje uživatelské IP adresy a cookies používá pouze v nezbytně nutných případech (např. v nastavení) a především klade důraz na soukromí uživatelů. DuckDuckGo nepoužívá metody personalizace výsledků podle předchozích vyhledávání uživatele a generuje zisk především prostřednictvím reklamy, která je uživatelům zobrazována na základě vyhledávaných klíčových slov. Google naopak sleduje informace o vaší poloze, údaje o platbách, historii vyhledávání a mnoho dalších dat.


Chrome a další aplikace od Googlu ukládají Vaše identifikační údaje a údaje z Vašich zařízení v mnoha kategoriích, které poté spojuje s konkrétními přístroji a osobami v neanonymizované podobě. Google díky přístupu k tak velkému množství informací dokáže uživatelům poskytovat lepší služby ve vyhledávání, práci s mapami, ale také díky stejným informacím dokáže efektivně prodávat dobře cílenou reklamu. Tyto cílené reklamy se zobrazují na základě vyhledávací historie, tedy tím, co uživatel na webu hledá, kterými weby prochází a mnoha dalších aktivit.


Tyto invazivní praktiky systémů pro cílení a zobrazování reklamy v čele s Googlem a Facebookem se však kvůli novým pravidlům Applu budou muset změnit. Apple klade velký důraz na soukromí svých zákazníků, a jelikož je jediným provozovatelem obchodu s aplikacemi pro iOS a MacOS, které sbírané informace o uživatelích zobrazují přímo v App Storu, musí Google své aplikace aktualizovat.


Google již oznámil, že přestane v prohlížeči Chrome používat cookies, která slouží pro sledování jednotlivce při přechodu mezi různými webovými stránkami a chce přejít k webu, který bude více chránit soukromí uživatelů.


Přesto Google jasně říká, že se nesnaží zbavit cílené reklamy, starou invazivnější metodu chce nahradit novou anonymizovanou – tzv. Privacy Sandbox, jež bude chránit osobní údaje uživatelů. Součástí práce Privacy Sandbox bude skrýt jednotlivé uživatele do skupin se shodnými zájmy a znaky. Na kvalitě však reklamy neztratí. Podle interních testů Googlu by i tato metoda měla přinést 95% efektivity současného systému cílení reklamy.


Google je kvůli tomu také vyšetřován Britským antimonopolním úřadem z důvodu podezření, že bez přímého přístupu k souborům cookies bude mít konkurenční výhodu. Zároveň také čelí hromadné žalobě, která společnost obviňuje ze shromažďování údajů od uživatelů, kteří se pohybovali v „anonymním režimu“.


Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál