Tento měsíc se Google ocitl v centru nemilé pozornosti poté, co odhalil informace o tom, kolik uživatelských dat prostřednictvím prohlížeče Chrome a aplikací Google sbírají. Stalo se tak na popud společnosti Apple, která vloni prohlásila, že vývojáři aplikací musejí zveřejnit informace o množství shromažďovaných uživatelských dat. Google nakonec neměl na výběr a šel s pravdou ven.
Ve srovnání s prohlížečem DuckDuckGo, konkurentem Chrome a který je
druhým nejstahovanějším mobilním prohlížečem v USA, je zjevné, že Google
sbírá mnohem více osobních dat.
DuckDuckGo se prezentuje jako vyhledávač, který neukládá vyhledávaný obsah,
neregistruje uživatelské IP adresy a cookies používá pouze v nezbytně
nutných případech (např. v nastavení) a především klade důraz na soukromí
uživatelů. DuckDuckGo nepoužívá metody personalizace výsledků podle předchozích
vyhledávání uživatele a generuje zisk především prostřednictvím reklamy, která
je uživatelům zobrazována na základě vyhledávaných klíčových slov. Google
naopak sleduje informace o vaší poloze, údaje o platbách, historii vyhledávání
a mnoho dalších dat.
Chrome a další aplikace od Googlu ukládají Vaše identifikační údaje a údaje
z Vašich zařízení v mnoha kategoriích, které poté spojuje
s konkrétními přístroji a osobami v neanonymizované podobě. Google
díky přístupu k tak velkému množství informací dokáže uživatelům
poskytovat lepší služby ve vyhledávání, práci s mapami, ale také díky
stejným informacím dokáže efektivně prodávat dobře cílenou reklamu. Tyto cílené
reklamy se zobrazují na základě vyhledávací historie, tedy tím, co uživatel na
webu hledá, kterými weby prochází a mnoha dalších aktivit.
Tyto invazivní praktiky systémů pro cílení a zobrazování reklamy v čele
s Googlem a Facebookem se však kvůli novým pravidlům Applu budou muset
změnit. Apple klade velký důraz na soukromí svých zákazníků, a jelikož je
jediným provozovatelem obchodu s aplikacemi pro iOS a MacOS, které sbírané
informace o uživatelích zobrazují přímo v App Storu, musí Google své
aplikace aktualizovat.
Google již oznámil, že
přestane v prohlížeči Chrome používat cookies, která slouží pro sledování
jednotlivce při přechodu mezi různými webovými stránkami a chce přejít
k webu, který bude více chránit soukromí uživatelů.
Přesto Google jasně říká, že se nesnaží zbavit cílené reklamy, starou
invazivnější metodu chce nahradit novou anonymizovanou – tzv. Privacy Sandbox,
jež bude chránit osobní údaje uživatelů. Součástí práce Privacy Sandbox bude
skrýt jednotlivé uživatele do skupin se shodnými zájmy a znaky. Na kvalitě však
reklamy neztratí. Podle interních testů Googlu by i tato metoda měla přinést
95% efektivity současného systému cílení reklamy.
Google je kvůli tomu také vyšetřován Britským antimonopolním úřadem
z důvodu podezření, že bez přímého přístupu k souborům cookies bude
mít konkurenční výhodu. Zároveň také čelí hromadné žalobě, která společnost
obviňuje ze shromažďování údajů od uživatelů, kteří se pohybovali v „anonymním
režimu“.