Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
PPC
Social

Jak najít správnou cílovou skupinu na Facebooku

Stejně jako u jiných kampaní (online i offline), tak i pro Facebook platí, že je důležité zacílit kampaně na správnou cílovou skupinu, díky čemuž získáme požadované výsledky. Jak ale najít tu správnou cílovku právě pro vás? Je řada možností. A my vám poradíme, jak na to.

Jana Šobotníková
14.4.2020

K hledání své cílové skupiny bude jinak přistupovat začínající podnikatel, který přichází nově na trh a jinak zaběhlá firma. Výhodou zavedené firmy je to, že se může zaměřit na již získaná publika, na analýzu dosavadních zákazníků a na vyhodnocení předešlých kampaní, a to nejen z Facebooku. Pokud jste nová firma či nabízíte nový produkt, bude pravděpodobně za potřebí trošku více testovat a vyhodnocovat, než najdete vaší cílovou skupinu či skupiny. Pro všechny však platí, že při hledání té své správné cílové skupiny musí otestovat co nejvíce publik, aby věděli, které z nich přináší požadované výsledky.

 

1. Definujte cílové skupiny

V první řadě si definujte, kdo si myslíte, že je vaše cílová skupina. Zkuste ji co nejlépe popsat. Zaměřte se na věk, pohlaví, geografickou oblast, ale i na to, kde vaši potencionální zákazníci žijí, jejich rodinný stav, jaké mají příjmy, co vystudovali a další užitečné údaje. Dejte si práci i s detailním popisem jejich zájmů, o co vše se zajímají a co je zároveň může zajímat. Při vytváření kampaně a definici okruhu uživatelů vám v tomto mohou pomoci i návrhy od Facebooku, které zobrazí další možnosti dle zadaného klíčového slova či dle již zadaných předchozích zájmů.

Je důležité porozumět stávajícím zákazníkům i těm potencionálním a jejich potřebám, přáním i obavám. Pokud se vám toto podaří, úspěch kampaní je zaručen.

 

2. Analyzujte a vyhodnocujte

Využijte všech dostupných údajů např. z analýzy vašich zákazníků a jejich chování, z návštěvníků webu a z předešlých kampaní. Při vyhodnocení můžete totiž přijít na zajímavé poznatky, najít novou cílovou skupinu nebo zjistit, že vaše cílovka je třeba úplně jiná, než jste si mysleli. Potřebné údaje o vašich zákaznících zjistíte např. pomocí analytických systémů jako je Google Analytics nebo v CRM systému.

 

3. Oslovení cílové skupiny na Facebooku

V současné době, i když byste to možná neřekli, najdete na Facebooku různé cílové skupiny od mladých lidí po ty starší, s různým vzděláním, s různými zájmy a preferencemi. Jen je potřeba každé takové skupině přizpůsobit komunikaci. Zvažte také rozdělení cílové skupiny na menší skupiny, např. na muže a na ženy a jim komunikaci přizpůsobte. Při takto rozdělených skupinách na první pohled uvidíte, zda je kampaň úspěšná či ne a snáze se vám budou kampaně spravovat a optimalizovat.

 

4. Definicí cílové skupiny a analýzou dosavadních údajů to nekončí

Máte specifikovanou cílovku a víte, jací jsou vaši zákazníci, vytvoříte pro ně kampaň a spustíte ji. Tím však hledání ideální cílovky nekončí. Na Facebooku je řada dalších užitečných možností, jak najít a oslovit své potencionální zákazníky a určitě se vyplatí je vyzkoušet. Záleží na vás, kolik času hledání chcete věnovat a na financích, které do toho můžete investovat.

 

5. Koho můžeme ještě oslovit?

Všechny, kteří s vámi přišli nějak do kontaktu a jsou na Facebooku. Ten totiž umožňuje vytvořit vlastní publika na základě vámi zadaných údajů – e-mailu vašeho zákazníka, telefonního čísla a dalších údajů, které umožní propojit tyto údaje s uživatelem Facebooku. Dále si můžete vytvořit např. publikum z návštěvníků vašeho webu, aplikace či z fanoušků vaší stránky. Nebo vytvořit i publikum, které přišlo na váš webz PPC kampaní, ale ještě neudělalo požadovanou konverzi, a oslovit je tak i na Facebooku. Možností je samozřejmě více, jen je třeba se nad vytvářením zamyslet a trochu si s tím pohrát.

 

6. Oslovte i podobné publikum tomu vašemu

V předchozím bodu jsou zmíněna publika, která vás znají. Přišla s vámi do kontaktu, byla na vašem webu, nakoupila apod. Víte tedy, že to jsou cílovky, které pro váš business fungují. A proč tyto údaje o skupině nevzít, vytáhnout z toho to podstatné a nezacílit kampaň přesně na takové publikum s podobnou charakteristikou?

Nemusíte to však dělat vy. Facebook za vás tyto údaje jednoduše identifikuje a vyhledá podobné publikum s podobnými vlastnostmi. Vy tak oslovíte nová publika s velkým potenciálem úspěšnosti. U těchto podobných tzv. lookalike publik si nastavíte míru „podobnosti“ s vaším publikem pomocí stupnice od 1 % do 10 %, kdy 1 % znamená nejvíce podobné publikum tomu vašemu. Doporučuje se však používat 1 % – 2 %, vyšším nastavením sice zvýšíte dosah kampaně, ale snižujete tak podobnost publika s vaším publikem.

Pozor ale na to, když vytvoříte z vlastního publika podobné jednoprocentní publikum pro jednu kampaň a dvouprocentní totožné publikum pro druhou kampaň, jedná se v podstatě o totožná publika. Tím si budete sami sobě konkurovat a zvedáte si tak cenu kampaně a zároveň zhoršujete výsledky.

Všeobecně tedy platí: V případě, že v jedné kampani cílíte na určité publikum, v jiné kampani na toto publikum necilte a ideálně ho vylučte z kampaně.

 

7. Pár bodů na závěr

To, co funguje jinde u vašich kampaní, nemusí fungovat na Facebooku. To se týká i cílových skupin. Ale rozhodně stojí za to, to vyzkoušet.

Pokud máte více cílových skupin, přizpůsobte každou vaší kampaň dané cílové skupině. Tím zvýšíte účinnost celé kampaně. Dejte si práci s vytvořením kampaně a specifikací cílové skupiny, budete mít jasnější představu o chování jednotlivých publik.

S tvorbou publik a cílením si můžete opravdu vyhrát. Testujte a hledejte nová publika, zkoušejte ale i různé varianty umístění, komunikace a vizuálů. Bude to časově či finančně náročnější, ale opravdu se to vyplatí. Můžete tak najít cestu, která vám bude přinášet požadované výsledky.


Náš tip: navštivte školení PPC od Dobrého webu.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál