Jako specialistka optimalizace pro vyhledávače (SEO) se od klientů neustále setkávám s mnoha otázkami. Některé se však opakují a to až překvapivě často. Téměř vždy začínají slovy „kolik“ nebo „jak často“ a na většinu z nich neexistuje jednoduchá univerzální odpověď. Přesto je důležité umět tazatelům poradit, ať už na základě vlastních zkušeností, nebo za pomoci různých článků, studií a výzkumů. Pojďme se tedy na nejčastější otázky v SEO podívat blíže.
Jestli čekáte nějaké přesné číslo, tak vás bohužel zklamu. Dobrou obecnou radou ale je, že nic se nemá přehánět. Klíčová slova používejte přirozeně a neopakujte nadmíru jedno klíčové slovo. Je to na úkor srozumitelnosti textu a tzv. keyword stuffing (pěchování obsahu klíčovými slovy s cílem ovlivnit algoritmus vyhledávače) je navíc u Googlu zakázanou praktikou.
Při tvorbě textového obsahu našim klientům doporučujeme, ať si připraví seznam klíčových slov pro konkrétní obsah, ale ať ho při psaní samotném schovají. Klíčová slova pak v textu vyplynou ze zpracovávaného tématu.
Každou stránku je možné optimalizovat na několik málo klíčových slov. Důležité je si uvědomit, že na web se lidé z vyhledávání nedostávají jen z dotazu obsahující klíčovou frázi v přesné shodě, ale přes větší množství různých dotazů. Jejich počet je možné zjistit v Google analytics – možná budete číslem překvapení.
Další informace: Kolik klíčových slov se vejde na jednu stránku
Pokud to ještě nevíte, tak kvůli SEO nemusíte do meta keywords vkládat žádná klíčová slova. V minulosti se tento meta tag zneužíval pro manipulaci s výsledky vyhledávání. To nakonec vedlo k tomu, že vyhledávače tento tag úspěšně ignorují.
Zcela bezpečně to víme o Googlu i o Seznamu , na ostatní (v ČR minoritní) vyhledávače existují různé názory.
Další informace:
Opět další z otázek, na kterou bychom všichni rádi znali přesnou odpověď, ale ona neexistuje.
Odkazy na webové stránky vznikají přirozeně, a pokud se tomu snažíte nějakým způsobem napomoci (říkejme tomu třeba linkbuilding), musíte to také dělat přirozeně. Jiným tempem přibývají odkazy na vysoce autoritativní web v oboru, který má řádově desítky až stovky tisíc odkazů, a jiným tempem na zcela nový web v malém oboru.
Související otázka pak často je, kolik zpětných odkazů web potřebuje, aby se nějakou frázi dostal na pozici číslo jedna. Na základě analýz odkazových profilů lze učinit určitý expertní odhad, ale téměř vždy přijdeme na to, že je to příliš drahé.
Další informace: How many Backlinks do I need to rank on the first page of Google?
Základní rada zní - nedívejte se na blog jen jako na podporu SEO. Blog je předně vaším nástrojem pro komunikace s cílovou skupinou. Článek na blogu byste měli publikovat vždy, když máte co říct.
Existují sice lidé, kteří mluví, i když nemají co říct. Tímto přístupem vaši cílovou skupinu můžete velice rychle otrávit a výsledkem je, že vás přestanou sledovat. Druhým extrémem jsou lidé, kteří nemluví, přestože mají co říct. Na obou přístupech se dá zapracovat a vymezit si, který typ informace je důležitý pro které vaše cílové skupiny, a tyto informace cíleně zpracovávat.
Jako vedlejší efekt pak funguje fakt, že vyhledávače mají rádi nově přibývající obsah. Dalším faktem ale je, že důležitější než vyhledávače jsou lidé, kteří informaci budou číst.
Frekvenci si zvolte dle zaměření svého podnikání a dobře promyslete publikační plán, který bude udržitelný v dlouhodobém měřítku. Častější publikování minimálně v počátcích vašeho blogování vám pomůže vybudovat vaši čtenářskou základnu rychleji.
Další informace: How Often Should You Blog?
Mnoho firem má založené profily na sociálních sítích jen proto, že cítí, že tam být musí. Z představy pravidelného přispívání a nedej bože vymýšlení, co že to tam vlastně mají dát, se jim ale ježí vlasy na hlavě. Jakoukoli promyšlenou správu a měření aktivit na sociálních sítích kategoricky odmítají.
I pro takové firmy ale platí, že na sociálních sítích je třeba najít zlatý střed – publikovat tak často, abyste byly vidět, ovšem ne příliš často, aby neotrávili své zákazníky, kteří by je z toho důvodu mohli přestat sledovat.
Další informace:
Také velice oblíbená otázka. Když už byl klient přesvědčen o tom, že tedy ten obsah začne tvořit, přijde zpravidla otázka na jeho délku. Má odpověď je většinou „tak akorát, obsah musí být jasný a výstižný“. Vycházejte tedy hlavně z informace obsažené v obsahu, neprotahujte obsah jen proto, abyste dosáhli větší délky. Stejně tak neusekávejte myšlenku v polovině, jen proto, abyste se vešli do nějakého konkrétního počtu znaků nebo slov.
Pro lepší hodnocení vyhledávačem se jako ideální udávají tato čísla: 1,5 tisíce slov u blogového příspěvku, 55 znaků pro meta title, 155 pro meta description. Pro Facebookový příspěvek 100 – 140 znaků, 120 -130 znaků pro Tweet. Jako ideální počet znaků pro doménu se uvádí 8 znaků. U videa na YouTube jsou to 3 – 3,5 minuty, pro podcast 22 minut.
Další informace: The Ideal Length for Blog Posts, Tweets, and Everything Else in Your Marketing
Jste klient a napadají vás nějaké další otázky, na které hledáte odpověď? Nebo snad pracujete jako SEO specialista a vaši zákazníci často hledají i jiné odpovědi? Podělte se s námi o své zkušenosti.