Blog

Více pohledů na data v Google Analytics

Jednou z novinek v Google Analytics jsou kontingenční tabulky a další rozměr ve výpisu. Zní to strašně, že? Protože začínají dlouhé zasněžené večery, můžete zapřemýšlet nad užitím těchto funkcí.

Přinášíme vám krátkou ukázku nových funkcí na konkrétním příkladu Dobrého webu.

Častým problémem vyhodnocování zdrojů návštěvnosti v rozhraní Google Analytics je omezenost jednoduchých tabulek. Zajímají vás klíčová slova, přes která se návštěvníci dostávají na váš web? Není problém si vylistovat 10 nejpoužívanějších, klidně hned s průměrnou hodnotou bounce rate. To je fajn. Jenže jak zjistíte, zda se určité klíčové slovo chovalo jinak v různém vyhledávači? Rozkliknete si jej a rozřadíte podle zdroje. Trpělivost však končí, když takto musíte srovnávat desítky slov mezi sebou.

Google již veřejně zpřístupnil funkci kontingenční tabulky (pivot tables), které možná znáte v trochu pokročilém provedení např. z MS Excelu. V Analytics to v praxi znamená, že výše uvedený seznam klíčových slov lze rozmělnit podle určitého rozměru, v našem případě nejpoužívanějších vyhledávačů.

Zkuste s vaším Analytics účtem následovat níže uvedený postup. Je třeba upozornit, že český překlad je opět směšný a zapracování novinek v rozhraní je hodně nepřehledné — ale to se buďto časem vylepší nebo se to lidé naučí používat ve stávající podobě.

Vyzkoušejte si

Ve vašem profilu Google Analytics v menu Zdroje provozu → Klíčová slova pokračujte takto:

  1. V pravé části nad tabulkou se přepněte do zobrazení kontingenční tabulky
  2. Zkontrolujte zvolený obsah tabulky: klíčová slova
  3. Přidejte kontingenční rozměr (Pivot by, v českém překladu Ústřední je): zdroj návštěvy
  4. Rovnou si zamotejte hlavu druhou novinkou: přidejte si další sloupeček do výpisu označující procento nových návštěv
  5. Podívejte se, co to udělalo s tabulkou. U každého klíčového slova vidíte nejen počet návštěv pro nejpoužívanější vyhledávače, ale také procento nových návštěv

Zvládli jste? Na ukázce jsme se dostali k zajímavému klíčovému slovu dobrý web, které se koná trochu jinak než ty ostatní. Zatímco první čtyři slova mají přibližně stejné procento nových návštěv, ať již jde o jejich zadání v Google či v Seznamu, toto slovo je v Google zdrojem relativně mnohem menšího počtu nových návštěv. Je to dobře nebo špatně?

Stojíme teď před několika otázkami, které nám pomohou analyzovat situaci. Chtěli lidé hledat poradenství Dobrého webu nebo nějaké obecné postupy na vytvoření dobrého či ještě lepšího webu? Co jim asi vyhledávače nabídly za výsledky? Když se někdo chce dostat na stránky či blog Dobrého webu, zadává adresu www.dobryweb.cz do adresního řádku či vyhledávacího políčka Seznamu nebo postupuje jinak? Můžeme toto slovo vždy považovat za navigační dotaz?

Co teď s tím?

Možná, že je tento příklad specifický a už bychom zabíhávali do velkých podrobností, vy určitě před sebou máte jinou situaci. Mnohem podstatnější teď je, zda vůbec lze získané informace nějak využít a jak si jich cenit. Zapojím do diskuse i vás: co si počít s informací, že klíčové slovo dobrý web přivádí přes Seznam dvakrát více nových návštěv než Google? Nevěnujte pozornost absolutním číslům, v delším období s významnějším statistickým vzorkem existuje podobný nepoměr.

21. 10. 2009 Pavel Jašek
Napište nám
×
Zanechte nám vzkaz. Ozveme se vám zpět.
Abychom vás mohli dovést až na vrchol, potřebujeme využívat soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte.
souhlasím
×
Logo Dobrý web
se mění na
Logo Sherpas
pokračovat na web
Naše školící aktivity nadále zůstávají pod
značkou Dobrý web.