V dnešním, třetím díle se zaměříme na užitečné nástroje v Google Ads, které jistě oceníte při hledání dalších klíčových slov, měření vašeho cíle, odhadu nákladů a vyloučení zobrazování na konkrétních stránkách. Stranou nezůstane ani nástroj na kontrolu zobrazování reklam či informace o jejich zamítnutí.
Nástroje
V podélném hořejším menu naleznete odkaz Nástroje a nastavení. Po rozkliknutí se vám nabídne několik užitečných nástrojů, které můžete při tvorbě a správě kampaní využít.
Obr. 1 Nástroje
Měření - Konverze
Pokud
chcete, aby vaše kampaně byly opravdu efektivní a náklady na ně vynaložené se
vracely v podobě zisku, je nutné měřit výsledky. Google Ads nabízí jednoduchý
nástroj na měření konverzí.
Co
je konverze
Konverzí
je myšleno splnění nějakého vytyčeného cíle na vašem webu. Může to být
objednávka zboží, využití kontaktního či poptávkového formuláře, registrace odběru
newsletteru nebo navštívení nějaké konkrétní stránky webu, která je pro vás
důležitá. Konverzí můžete mít v účtu nastaveno více.
Nastavení
sledování konverzí v Google Ads
Klikněte v menu Nástroje a nastavení na tlačítko Konverze (pod nadpisem Měření). Následně přidejte tlačítkem + (plus) Konverze. Zobrazí se vám 1. krok Začít měřit konverze.
Obr. 2 Konverze - výběr
Zde dostanete na výběr 4 typy konverzí, které můžete měřit:
1)
Webové stránky – umožní vám měřit
různé akce na vašem webu např. online prodeje, kliknutí na odkazy, zobrazení
stránek či registrace.
2)
Aplikace – umožní vám měřit akce ve
vaší aplikaci, např. instalace aplikace, nákupy v aplikaci a akce
v ní.
3)
Telefonní hovory – umožní měřit
telefonáty z vašich reklam nebo z webu, kliknutí na tel. čísla
4) Import – v tomto případě máte
možnost importovat data z GA nebo z jiných zdrojů, např. prodeje po
telefonu či offline konverze
Vyberte
jednu z možností kliknutím na ni. Pro ukázku jsme zvolili nejpoužívanější
1. variantu – měření konverzí z webových stránek.
Samozřejmě
můžete měřit několik typů konverzí najednou. Ty si nastavíte následně po
dokončení nastavení první z konverzí.
Po výběru typu konverze se dostanete k druhému kroku: Vytvořit akci.
2. krok: Vytvořit akci
Zde si vybíráte požadovanou akci, kterou chcete měřit. Vybírat můžete
z kategorie prodeje jako např. nákup, přidání do košíku, nebo
z kategorie potencionálních zákazníků jako je registrace, kontakt, žádost
o nabídku, anebo z dalších kategorií – zobrazení stránky a jiné.
Konverzi
si pojmenujte, abyste ji později jasně
identifikovali.
Přiřaďte ji hodnotu, díky tomu můžete měřit dopad své inzerce. Máte na výběr použít stejnou hodnotu u všech konverzí, různé hodnoty u jednotlivých konverzí, nebo nepoužívat žádnou hodnotu. Do políčka Hodnota můžete vepsat konkrétní číselnou hodnotu objednávky. To se hodí v případě, že je cena vždy stejná. Pokud je ale hodnota objednávky pokaždé jiná, musíte do měřícího kódu přidat dynamické hodnoty – postup se vám zobrazí v následujícím kroku. Pokud však tento kód nepřidáte, systém použije zadanou hodnotu v tomto bodě.
Obr.
3 Konverze – nastavení – 1. část
Počet
– zde vybíráte, zda chcete, aby se počítala každá
konverze či pouze jedna. „Každou“ doporučujeme vybrat u takových konverzí, jako
je např. nákup, kdy chceme, aby se nám počítal každý nákup. Naopak např.
registrace potencionálního zákazníka je pro nás hodnotná pouze jedenkrát – tedy
ta první konverze z interakce s reklamou. Opakované kliknutí na
registraci by nám pak zbytečně navyšovalo počet konverzí, a tedy zkreslovalo
skutečné výsledky.
Na konci tohoto prvního kroku ještě
nastavujete Dobu sledování konverzí po
prokliku – kdy se často používá přednastavených 30 dní. U každé firmy to
však může být jiné. Systému tímto říkáte, jak dlouho po prokliknutí se
z reklamy má zaznamenat následnou konverzi. Po uplynutí této doby se již
konverze nezapočtou.
Dále nastavujete Dobu sledování konverzí po zobrazení. To jsou konverze, které se
uskuteční po zobrazení reklamy.
Zahrnout
do sloupce konverze – pokud bude zaškrtnuté toto pole,
budou se tyto konverze započítávat do sloupců konverzí. Zároveň při zvolené
strategii nabídek zaměřené na konverze, systém bude optimalizovat právě na tyto
konverze. Některé konverze však chcete měřit (uvidíte je ve sloupci Všechny
konverze), ale nechcete je započítávat do sloupce Konverze, v tomto
případě tedy pole odškrtněte. Může se jednat u některých firem např. o konverze
typu registrace k odběru newsletteru, zobrazení stránky apod.
Atribuční
model – jedná se o model, který určuje podíl zásluh na
konverzi jednotlivým interakcím s reklamou.
Existuje několik atribučích modelů mezi
něž patří:
-
Poslední proklik – tento model připíše
konverzi reklamě, která zaznamenala poslední proklik
-
První proklik – tento naopak připíše
konverzi reklamě, která zaznamenala první proklik
-
Lineární – model, který rozdělí konverze
rovnoměrně mezi všechny kliknutí na reklamy (v praxi to pak vypadá tak, že
pokud člověk 4x kliknul na různé reklamy, než udělal 1 konverzi, každé reklamě
se pak připíše 0,25 konverze -> tj. 1 konverze děleno 4 reklamy)
-
S nárůstem v čase – čím blíže
k poslednímu kliknutí, u kterého došlo ke konverzi, tím mají kliknutí
vyšší zásluhy na dané konverzi – tedy s nárůstem v čase rostou i
zásluhy na konverzi
-
Na základě pozice – 40 % kreditu se
přiřadí prvnímu kliknutí a stejně tak i poslednímu, zbylých 20 % se pak rozdělí
mezi zbylá kliknutí.
-
Na základě dat – pokud je v účtu
dostatek údajů, lze zvolit i tento atribuční model. Ten připíše zásluhy na konverzi
právě na základě dat z minulosti.
Obr. 3 Konverze – nastavení – 2. část
3. krok: Nastavení
značky
První konverzní akci máte nastavenou. Nyní je ještě potřeba nastavit značku, kterou následně přidáte na vaše webové stránky, aby se konverze začala měřit.
Obr. 4 Konverze – nastavení značky
Máte
na výběr 3 možnosti instalace značky:
1)
Nainstalovat značku sami – značku
přidáte do zdrojového kódu webu
2)
Odeslat značku e-mailem – tímto
způsobem můžete poslat jednoduše značku vašemu webmasterovi
3) Použít Správce značek Google – značku nainstalujete pomocí Správce značek Google
Postup
při výběru jednotlivých možností:
1. možnost Nainstalovat
značku sami
Pro
měření konverzí musíte do kódu vaší stránky přidat globální značku webu a
fragment událostí. Systém vás jednoduše navede a řekne, co máte udělat.
Zároveň
vám vygeneruje Globální značku a Fragment událostí, které zkopírujete a vložíte
dle pokynů na vaše stránky.
Globální značka webu
– tuto značku je potřeba nahrát na všechny stránky vašeho webu. Nastavujete ji
však v rámci jednoho GAds účtu pouze jednou, přestože chcete měřit více
akcí.
Fragment události
– ve spolupráci s globální značkou webu měří konkrétní aktivity (konverze)
na daných stránkách. Kód fragmentu události nasazujete na stránku, která se
návštěvníkovi webu zobrazí po dokončení konverze - tedy na stránku, při
jejímž zobrazení je jisté, že došlo ke konverzi. (např. děkovná stránka za
nákup, potvrzovací stránka k odběru newsletteru, potvrzení o vyplnění
formuláře aj.). Nebo můžete kód nasadit na stránku, kde se nachází tlačítko či
odkaz, na které má návštěvník kliknout, a tedy měřit kliknutí. Pozor ale na to,
že tento kód se nesmí objevit na žádné stránce webu, která konverzní není.
Obr. 5 Konverze – Nainstalovat značku
sami – 1. část
Obr. 5 Konverze – Nainstalovat značku sami – 2. část
2. možnost Odeslat
značku e-mailem
Pokud zvolíte tuto možnost, stačí pouze vybrat, zda chcete měřit konverzi při načtení stránky, nebo při kliknutí (viz předešlý bod Fragment události). Následně zadáte e-mailovou adresu, na kterou přijde Globální značka webu a Fragment události.
Obr. 6 Konverze – Odeslat značku e-mailem
3. možnost Použít
Správce značek Google
Při zvolení této třetí možnosti, se vám zobrazí pokyny se 3 kroky
Obr. 7 Konverze – Použít Správce značek Google
Přehled
konverzí
Všechny konverze, které jsou pro účet nastaveny, si můžete zobrazit po kliknutí na Nástroje a nastavení, v sekci Měření – Konverze. Zde vidíte přehled aktivních i odstraněných konverzí a jejich nastavení. Po kliknutí na název konkrétní konverze ji můžete upravit – změnit všechny dříve nastavené části. Zároveň si můžete zobrazit i Nastavení značky.
Jak
sledovat konverze
Obecný pohled
na jednotlivé konverze uvidíte přímo v přehledu Konverzí.
Konverze se
však sledují hlavně dle jednotlivých kampaní resp. reklamních sestav.
Přejděte
v levém svislém menu na Kampaně. V přehledu kampaní naleznete sloupce
jako Konverze, Cena za konverzi (průměrná cena za dosažení jedné konverze), Konverzní poměr (udává procento těch,
kteří konvertovali ku celkovému počtu interakcí s reklamou), Hodnota konverze (součet hodnot všech
konverzí - pokud jste zadali u konverzní akce hodnotu, zde se to projeví) apod.
Vpravo nad přehledem najdete ikonu Sloupce – zde si můžete upravit, jaké položky (sloupce) v přehledu uvidíte. Pokud tedy nevidíte sloupec Konverze či jiné, můžete si je zde najít, zaškrtnout a vpravo si upravit i jejich pořadí.
Obr. 8 Nastavení sloupců
Plánování
- Nástroj pro návrh klíčových slov
Velmi
užitečný nástroj, který vám poradí, jaká další klíčová slova a jaké širší fráze
byste do kampaní mohli ještě přidat. Tento nástroj najdete v menu Nástroje
a nastavení v sekci Plánování -> Plánovač klíčových slov.
Máte
na výběr dvě možnosti:
1) Objevte nová klíčová slova
– získáte tak návrhy nových klíčových slov, která vám pomohou oslovit zákazníky
se zájmem o vaše produkty či služby
2) Získejte údaje o objemu vyhledávání a prognózy – získáte údaje o vyhledávání konkrétních klíčových slov, jejich historické metriky a prognózy jejich možného výkonu
Obr. 9 Plánovač klíčových slov – výběr
1) Objevte nová klíčová slova
Do
nástroje stačí zadat klíčové slovo, které vás zajímá. Slov může být i více,
můžete si upravit jazyk a oblast, pro které chcete výsledky zobrazit. Můžete
také zadat vaši doménu – systém ji použije jako filtr pro výběr nových
klíčových slov.
Obr. 10 Objevte nová klíčová slova
Po kliknutí na „Získat výsledky“ vám nástroj zobrazí nejpoužívanější fráze – návrhy KW, které obsahují dané slovo či jeho synonymum, objem hledání, konkurenci inzerentů (ve třístupňové úrovni) či historické nabídky pro umístění v horní části stránky. Umožňuje filtrovat výsledky pro různé typy slov a nalezená slova také hned do kampaně přidat.
Obr. 11 Návrh klíčových slov
Z nabídky je možné vybrat si různé pohledy na klíčová slova:
2) Získejte údaje o objemu vyhledávání a
prognózy
Obdobně
jako v prvním případě, i zde zadáte vaše KW nebo můžete nahrát soubor
s KW.
Obr. 12 Údaje o objemu vyhledávání
Po
zadání klíčových slov se vám zobrazí tabulka s daty o průměrném měsíčním
vyhledávání, konkurenci či historické částky nabídky pro horní část stránky pro
danou lokalitu.
Obr. 13 Údaje o objemu vyhledávání - výsledek
Tato
vyhledávaná data se vám uloží jako Plán, se kterým dále můžete pracovat.
Zároveň do něj můžete uložit klíčová slova, a také zadat vylučující klíčová slova.
Na základě takto vytvořeného plánu lze následně vytvořit kampaň.
Obr. 14 Přidání vylučujících KW v plánu
Nástroj
vám pomůže předem odhadnout, kolik získáte prokliků na klíčová slova při dané
ceně a cílení. Zjistíte i odhadovanou útratu a pozici reklamy.
Seznamy
vylučujících klíčových slov
Nástroj,
kterým si vytvoříte balíček vylučovacích klíčových slov, který následně můžete
jednoduše přidat do kampaní. Takových seznamů může být více.
Seznam
vylučujících klíčových slov naleznete v menu Nástroje a nastavení,
v sekci Sdílená knihovna.
Po
kliknutí na plus v modrém kruhu vytvoříte svůj první seznam. Klíčová slova
můžete vkládat i hromadně – jedno slovo či slovní spojení na jednu řádku. Klíčová
slova vkládáte s označením, dle toho, v jaké shodě chcete vylučovat.
Tzn. klíčové slovo/fráze v uvozovkách označuje frázovou shodu,
v hranatých závorkách přesnou shodu a bez znaků potom volnou shodu. Po
uložení lze jednotlivá KW editovat, stejně tak jejich shodu.
Obr. 15 Tvorba seznamu vylučujících KW
Zároveň přímo v editaci seznamu můžete daný seznam přiřadit do jakýchkoliv kampaní. Seznam lze do kampaní přidat též v editaci konkrétní kampaně v části Klíčová slova -> Vylučující klíčová slova.
Vyloučení
umístění - stránky, aplikace a kanál YT
V případě zobrazování reklamy v obsahové síti se vám může hodit nástroj, který zabrání, aby se vaše reklama zobrazila na určitých doménách, konkrétních URL stránkách či v aplikací nebo v kanálu YouTube. Nástroj je dostupný přímo z detailu kampaně v části Umístění. Zde zároveň i zjistíte, kde se vaše reklamy zobrazily, na základě čehož můžete též tato umístění vylučovat.
Obr. 16 Vyloučení umístění
Náhled
a diagnostika reklam
Pokud
se vaše reklamy nezobrazují a nevíte proč, zkuste se zeptat diagnostického
nástroje. Doporučujeme ho využít, i pokud chcete zjistit, zda a jak se vaše reklamy
zobrazují ve vyhledávání Google. Ideálně jej používejte při spouštění vašich
prvních kampaní, ať předejdete případným problémům.
Můžete
zde testovat vybrané klíčové slovo v Google vyhledávání, v daném jazyce, dané lokalitě,
zařízení a na základě publik.
Obr. 17 Náhled a diagnostika reklam -
ukázka
O tomto nástroji jsme se již zmiňovali i v předešlém díle Základů práce s GAds 2. díl. https://www.sherpas.cz/blog/zaklady-prace-s-google-ads-2-dil-ii
Doporučení
Google
V druhém
levém svislém menu, hned jako druhou položku po Přehledu, naleznete Doporučení. Doporučení si můžete
zobrazit za všechny kampaně nebo jednotlivě v každé kampani. Google Ads
dle získaných dat z vašich kampaní vám může navrhnout různá doporučení pro
zlepšení výkonu vašich kampaní a získání více konverzí. Jedná se o doporučení
typu přidání či odebrání klíčových slov, změna strategie nabídek, úpravu
rozpočtu, doplnění textace do responzivních reklam, přidání rozšíření do reklam
apod. Je dobré si jednou za čas tato doporučení projít a dle uvážení
rozhodnout, zda je daný návrh relevantní právě pro danou reklamu/kampaň.
Zamítnuté
reklamy
Pokud
je některá z vašich reklam zamítnuta, dozvíte se to vždy v účtu díky
ikonce Oznámení v levé části
hořejšího podélného menu. Pod touto ikonkou naleznete i další důležité
upozornění týkající se reklam a účtu. Zároveň vás rovnou odkáže do dané kampaně
či na podrobnosti k oznámení. Zjistíte tak, která konkrétní reklama byla
zamítnuta a jaký byl k jejímu zamítnutí důvod. Budete mít možnost reklamu
opravit a požádat o novou kontrolu, aby mohla být opět spuštěna.
Historie
změn
Všechny
změny provedené v účtu GAds ukládá. Pokud chcete např. vědět, kdy byla
provedena nějaká změna, či který uživatel provedl které změny, můžete použít
tento nástroj. Filtrovat výsledky můžete třeba podle kampaní i sestav, typu
změny a uživatele, který ji měl provést.
Historii změn najdete v přehledu všech kampaní nebo u konkrétní kampaně, v druhém svislém menu téměř na konci. Pokud tuto položku v menu nevidíte, rozklikněte položku +Další.
V příštím díle si ukážeme, jak si vygenerovat statistiky a jaké možnosti se nám pro ně nabízejí.