Dejte nám signál

Děkujeme! Brzy se vám ozveme.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo se ozvěte Michalovi

Michal Mládek

Sales & Marketing Director
michal.mladek@sherpas.cz773 773 817
Analytika

Vyhodnocení soutěže o knihu Webová analytika 2.0

Otázka, jaký ukazatel byste použili pro změření hodnoty obsahu, přinesla spoustu zajímavých pohledů na hodnocení přínosu jednotlivých stránek na webu. V malém rozboru soutěžních odpovědí uvádíme jejich možné souvislosti.

Pavel Jašek
15.10.2011

V soutěži o knihu Webová analytika 2.0 jsme se vás ptali, jaký ukazatel byste použili pro změření hodnoty obsahu. Nezajímal nás jen konkrétní ukazatel, ale také vysvětlení, proč byste jej zvolili.

Víme, že zadání bylo značně obecné. Neřekli jsme, jestli jde o určitý obor (obsahový web, e-shop, firemní web atd.) či zda nás odpověď zajímá z pohledu návštěvníka, vyhledávače nebo pouze provozovatele webu.

Odpověď dle Avinashe Kaushika

Na videu uvedl Avinash Kaushik jako správnou odpověď dolarový index (anglicky Dollar Index Value). Jde o jeden konkrétní ukazatel, který se vyskytuje v přehledech Google Analytics.

Vyhlášení vítěze

Počet odpovědí nás trochu zklamal: přišlo jen 8 odpovědí. A rovnou lze přiznat, že žádná o dolarovém indexu nepovídala. Ale nevadí, cenu rádi pošleme tomu, kdo se nejvíce přiblížil k řešení. Chápeme, že téma hodnocení obsahu lze jistě vnímat mnoha pohledy.

Z našeho odborného pohledu vyhrává Miloš Kroulík se svou odpovědí:

"Pokud si mohu představit ukazatel, jehož zjištění je prakticky nemožné, pak bych zvolil význam obsahu pro řešení problému. Myslím si, že jedině tak je možné vystihnout jeho význam, vše ostatní (finanční hlediska, sdílení, odkazování a podobně) je příliš úzké. Dobrý obsah je takový, který mne nejen inspiruje, ale také mne vyzve k provedení nějaké akce."

Z Milošovy odpovědi se nám líbilo, že mu jde o nějaké řešení problému a přemýšlí nad více pohledy hodnocení. Cenou v této soutěži je jeden výtisk knihy Webová analytika 2.0. Výherce teď budeme kontaktovat a knížku mu zašleme. Ostatním účastníkům děkujeme za zájem o soutěž.

Doba strávená na stránce? Míra opuštění? Počet shlédnutých stránek?

Při vyhlášení soutěže jsme slíbili zveřejnit poznatky z dalších úspěšných odpovědí. Co tedy uváděli ostatní? Velmi často se zmiňovala doba strávená na stránce. Peter Kahoun upřesnil, že by jej tento čas zajímal pro vracející se návštěvníky. Tomáš Kubina by vztahoval tuto dobu na množství obsahu na stránce a předpokládanou dobu konzumace tohoto obsahu. Jakub Chour vyzdvihoval dobu strávenou na stránce kvůli nejednoznačnosti jiných ukazatelů:

"1) Míra opuštění (bounce rate) ukazuje jen procento lidí, které obsah nezaujal, přestože může být pro určitou skupinu velmi relevantní (jakkoli je to jinak kritický údaj) - podle mého soudu vypovídá spíše o nastavení dobrého trafficu, než o hodnotě obsahu. Ukazatel neřeší "jednorázové" DIY weby a eshopy.
2) Počet shlédnutých stránek závisí na nastavení konkrétním designu stránek a není jednoduše porovnatelný."

Marie Novotná nám uvedla 2 ukazatele: počet zpětných odkazů na stránku či počet sdílení v sociálních sítích. Tomáš Chudják k počtu sdílení přidal vysvětlení:

"Počet zdielaní, je podľa mňa najvernejší ukazovateľ hodnoty obsahu, pretože tak ľudia súhlasia s textom a chcú ním zaujať ďalších svojich priateľov. Čím viac ľudí zdieľa obsah, tým ma pre nich vyššiu hodnotu a je pravdepodobnejší ich návrat späť na web. Príkladom môžem poukázať na blogové služby (napríklad blog.sme.sk), kde najčítanejšie blogy majú aj najvyšší počet zdielaní. Tento proces zašiel tak ďaleko, že samotní užívatelia vyhľadávajú už len konkrétnych autorov, kvalitných textov."

Využití dotazníků

Líbil se nám také názor Ondřeje Petráčka, který by využil spíše kvalitativní posouzení hodnoty obsahu:

"Pro měření hodnoty obsahu se zdá optimální dotazník, neboť zde může být jednoznačná vazba mezi otázkou a odpovědí. U běžných analytik jde o jakési číslo, které může mít nejasný obsah (např. vysoký Bounce rate může znamenat, že stránka se nelíbí, ale také, že návštěvník jednorázově našel, co hledal). Úskalí dotazníku je, že měří pouze část (aktivních) návštěvníků."

Proč dolarový index?

Jaké je vysvětlení, proč zrovna ten dolarový index je správnou metrikou? Ideální metrikou jistě není vždy, ale dokáže analytikovi rychle a dostatečně kvalitně prozradit, které stránky byly pro návštěvníka důležité při cestě k cíli.

Přečtěte si článek Tomáše Raucha na blogu Dobrého webu: Co může ukázat $ Index v Google Analytics. V jeho vysvětlení je kladen velký důraz na fakt, že dolarový index potřebujeme sledovat dle určitého cíle. Do výpočtu se může dostávat také finanční hledisko či jiná hodnota.

Dolarovému indexu chybí pohled počtu sdílení či zpětných odkazů. Řeší jen chování návštěvníka na webových stránkách, nikoliv mimo ně. Funguje dobře při porovnávání stejného typu obsahu, neboť u tohoto ukazatele nejde o konkrétní hodnotu, nýbrž o její srovnání s podobnými stránkami.

Pro některé stránky je hodnota dolarového indexu přirozeně vysoká, neboť se často vyskytují při cestě ke konverzi. U internetových obchodů je to takto třeba pro stránky objednávacího procesu, protože přes ně návštěvníci musí zákonitě procházet. Analytik pracující s ukazatelem dolarového indexu tedy musí vědět, jak od sebe oddělit jednotlivé skupiny stránek. V Google Analytics k tomu slouží např. filtrování tabulky.

Vidíte, že na měření hodnoty obsahu není jednotný pohled. Díky postřehům ze soutěže však již víte, že dolarový index je na tuto úlohu velmi účinný ukazatel, pokud se kombinuje se souvislostmi o typu obsahu.

Nalaďte si Vysílačku

Sdílíme znalosti v podcastech, newsletterech a dalším obsahu. Přihlaste se k odběru a získejte přehled o digitálním terénu.

Děkujeme, že chcete zůstat na příjmu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nebo nás sledujte na těchto platformách

Kontakt

Vytáhneme vás nahoru

Nechte si hodit lano. Známe správné byznysové trasy a odhalíme každou designovou nástrahu.

Dejte nám signál